Postrzeganie rzeczywistości a postawy twórcze graczy komputerowych i osób niegrających Perception of reality and artistic attitudes of computer games payers and non-players
Pojęcie „twórczość” jest trudne do dokładnego określenia. Aby można było
zdefiniować twórczość, należy podjąć próbę zrozumienia procesu twórczego.
Dodatkowym problemem jest indywidualne i różnorodne rozumienie twórczości
i procesu twórczego. Wielu uczonych próbowało na swój sposób definiować to
pojęcie. Wydaje się, że najtrafniej omawiane pojęcie można określić jako świadomą
działalność prowadzącą do tworzenia nowych i oryginalnych przedmiotów
materialnych. Taka definicja pojęcia jednak nie w pełni oddaje jego złożoność.
Każdy jest zdolny do tworzenia, problem polega jednak na tym, że niekiedy
zanika potrzeba bycia taką osobą. Niekiedy bowiem wymaga się od nas umiejętności
odtwórczych, zaleca się nam naśladowanie innych. Może tak być zarówno
w szkole, gdzie system nauki uczy schematycznego działania, jak i w miejscu
pracy, gdzie twórczość niekiedy ma mniejsze znaczenie, a liczy się naśladowanie
i szablonowe postępowanie. Dodatkowo dostęp do mediów i multimediów
sprawia, że często wygodniej jest być osobą odtwórczą. Interesujące wydaje się
zagadnienie: jak multimedialne programy komputerowe i ich treści wpływają na
kształtowanie postaw twórczych. W szczególności – wobec dużej popularności
gier komputerowych – ciekawe wydaje się, na ile udział dzieci i młodzieży
w grach komputerowych wpływa na ich postawy twórcze.
The term ‘artistic work’ is difficult to define precisely. To make its definition
one has to understand the whole artistic process. There is an additional issue
which makes the thing problematic and it is the individuality and uniqueness of
every person. There have been plenty of scholars trying to define the term. It can
be assumed that the most accurate definition of artistic work is the one stating
that it is a conscious act leading to the creation of new and genuine objects.
However, such a definition still does not show the complexity of the phenomenon. Everyone is able to create but sometimes the need to do it vanishes. It may
be caused by the fact that we are often required to be imitative and to behave the
way other people do. Such a tendency can be observed on almost every stage of
our lives. Both at school, where the educational system teaches to follow patterns
and at work where being creative often is not as important as being able to
imitate and behave stereotypically Additionally, our access to media and multimedia
creates a situation in which being imitative has become so obvious that
the boundary between creative and imitative individuals is fading away. It seems
to be interesting to consider and analyze the issue: how multimedia and computer
programs and their cognitive values influence artistic creation. In particular,
taking into consideration huge popularity of computer game, it seems interesting
whether playing them influences children and young people’s creative attitudes.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00