Gott ist die Umwelt des Menschen. Über die Gotteserkenntnis nach Thomas von Aquin Bóg jako środowisko dla człowieka. O poznaniu Boga w ujęciu św. Tomasza z Akwinu God as the environment for man. The knowledge of God in account of St. Thomas Aquinas
Każdy człowiek z natury pragnie poznać siebie i swoje otoczenie. Zdaje sobie przy tym sprawę z tego, że otaczający go świat nie został stworzony przez niego, człowieka, lecz przez Boga. W myśli średniowiecznej uznano, że wiara jest najlepszym sposobem na poznanie Boga. Wystarczy przypomnieć koncepcję Pseudo-Dionizego Areopagity o niepoznawalności Boga na naturalnej drodze
poznania umysłowego. Kluczowym problemem artykułu jest pytanie, czy Bóg jest do tego stopnia nieadekwatny jako przedmiot naturalnego poznania, że konieczne jest poznanie nadprzyrodzone w celu osiągnięcia wiedzy o Bogu? Odpowiedź leży w filozofii św. Tomasza z Akwinu, a dokładniej w jego ujęciu relacji między wiarą a poznaniem. Dodatkowo, artykuł dowodzi, że historycznie wcześniejsze od ujęcia Akwinaty propozycje rozwiązania tego problemu (opracowane przede wszystkim w ramach średniowiecznej filozofii neoplatońskiej) okazały się nietrafne i niewystarczające. W filozofii Tomasza dopiero wypracowana przez niego (za filozofią Arystotelesa) oryginalna filozofia bytu (zwłaszcza tezy z De ente et essentia) zapewnia właściwe ujęcie zarazem relacji między wiarą a rozumem oraz naturalnego poznania Boga przez człowieka. Autor artykułu pokazuje - za Akwinatą - że naturalne poznanie Boga realizuje się przede wszystkim w poznaniu skutków Jego działań.
Every man naturally desires to cognize
himself and his world. He realizes at the
same time that the world around him
was not created by him, man, but by
God. In medieval thought it was the
faith, that is the best way to cognize
God. Let us remind the concept of Pseudo-
Dionysius the Areopagite on the unknowability
of God in the natural way.
Thus, the key problem of the article is
the question of whether God is so inadequate
as a matter of natural knowledge,
that it is necessary to cognize him supernaturally.
The answer lies in the philosophy
of St. Thomas Aquinas, and
more specifically in his view on the relationship
between faith and cognition.
In addition, the article argues that historically
earlier shots of proposals of
solution of this problem (developed primarily
in the context of neo-medieval
philosophy) proved to be inaccurate and
inadequate. Thomas worked out (as a addition
to the Aristotelian framework) the
original philosophy of being (especially
the thesis of De ente et essentia), which
provided appropriate recognition the relationship
between faith and reason and
the natural knowledge of God by man.
The author shows - following Aquinas -
that the natural knowledge of God is realized
above all in the knowledge of the
results of his actions (causes). This proves
the inalienability of metaphysics in natural
theology.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00