Opór wobec konsumpcjonizmu na przykładzie dyskursu o mundurkach szkolnych i strojach komunijnych Resistance to consumerism on the example of the discourse on school uniforms and communion costumes
Th is article is a part of a critical perspective analysis of modern society.
Th e author is convinced that such choice of the research problem: discourse
about school costumes and fi rst communion costumes, may help
to understand the processes of social change taking place in Poland for
at least twenty-fi ve years. Th e article is an attempt to show the symptoms
of anti-consumerist attitudes in the Polish society on the examples of the
discourse about school costumes and fi rst communion costumes. Th e
theoretical frames in which the author puts his analysis are composed by
notions created by Rolandes Barthes and Pierre Bourdieu. By implementing
a discourse analysis in some texts chosen from Internet, the author
shows three types of arguments used by opponents and followers of uniform
costumes: utility, aesthetic and ideological. Th e author claims that
some of the analyzed statement of followers of uniform costumes could
be interpreted as an element of opposition, although they don’t use the
term “consumerism”. All arguments referring to redundancy of rich and
varied costume which are available only for more wealthy families suggest
a connection of such discourse with resistance against consumerism.
Niniejszy artykuł wpisuje się w krytyczną perspektywę analizy współczesnego
społeczeństwa. Wybór tematu podyktowany jest przekonaniem
autora o dużym znaczeniu dyskusji na temat jednolitych strojów szkolnych
i pierwszokomunijnych dla zrozumienia procesów zmiany społecznej,
dokonującej się w Polsce co najmniej od dwudziestu pięciu lat. Tekst ten jest próbą wskazania symptomów postaw antykonsumpcjonistycznych
w polskim społeczeństwie na przykładzie dyskursu o szkolnych mundurkach
i strojach pierwszokomunijnych. Ramy teoretyczne, w jakich autor
umieszcza swoją analizę, tworzą pojęcia ze słownika Rolanda Barthesa
oraz Pierra Bourdieu. Autor, stosując analizę dyskursu do wybranych
fragmentów tekstów, pochodzących z różnych portali internetowych,
wskazuje trzy grupy argumentów przeciwników i zwolenników jednolitych
strojów: argumenty dotyczące użyteczności, argumenty estetyczne
oraz ideologiczne. Twierdzi, że pomimo braku w analizowanych tekstach
samego terminu „konsumpcjonizm”, można interpretować niektóre
wypowiedzi zwolenników jednolitych strojów szkolnych i komunijnych
jako element nie do końca świadomego sprzeciwu. Wszystkie argumenty
odwołujące się do zbędności bogatego, urozmaiconego stroju, na który
mogą sobie bez przeszkód pozwolić zamożniejsze rodziny, sugeruje
powiązanie tego dyskursu z oporem wobec konsumpcjonizmu.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00