Wadliwie prowadzona gospodarka leśna przejawiająca się nielegalnym pozyskiwaniem
drewna nie tylko narusza obowiązujące przepisy prawa w krajach Unii
Europejskiej oraz w kraju pozyskania drewna, ale również powoduje skutki o charakterze
gospodarczym, środowiskowym i społecznym. Obecnie Unia Europejska
nie prowadzi wprawdzie wspólnej polityki leśnej, jednak unijne polityki zrównoważonego
rozwoju, ochrony środowiska, a także szereg strategii politycznych i inicjatyw
służą ochronie zasobów leśnych zarówno na obszarze Unii Europejskiej, jak i w krajach
trzecich. Należy zaznaczyć, że obecnie zmienia się dotychczasowe podejście
i koncepcje w sferze leśnictwa poprzez przyjęcie koncepcji trwale zrównoważonej,
wielofunkcyjnej, w miejsce poprzedniego modelu jednofunkcyjnej gospodarki surowcowej.
Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie, na podstawie prawa UE,
ustrojowych i organizacyjnych determinantów kontroli i nadzoru nad pozyskiwaniem
i obrotem drewna jako istotnego elementu systemu przeciwdziałania degradacji
przyrody oraz zapewnienia prawidłowej gospodarki leśnej w Unii Europejskiej
oraz Polsce. Prawo UE dość szczegółowo regulują cele, zasady, kryteria, formy
i zakres takich kontroli, co świadczy o istotnym znaczeniu tego rodzaju działań dla
zapewnienia zrównoważonej gospodarki leśnej. Przyjęty model kontroli pod względem
ustrojowym przewiduje udział zarówno władz publicznych, tj. Komisji, właściwych
organów państw członkowskich, jak i podmiotów zewnętrznych (organizacje
monitorujące i podmioty wprowadzające drewno i wyroby pochodne na rynek), przy
czym ww. podmioty są ściśle związane z sektorem handlu drewnem. Funkcją takiej
kontroli jest przede wszystkim ocena prawidłowości funkcjonowania systemu zasad
należytej staranności, którego podstawowym celem jest przeciwdziałanie nielegalnemu
pozyskiwaniu drewna i wprowadzeniu go do obrotu.
Defectively conducted forest management manifested in illegal harvesting not
only violates law in the European Union and in the country of harvest, but has also
consequences in the economic, environmental and social sphere. Although currently
the European Union does not lead a common forestry policy, but the EU’s policy
of sustainable development, environmental protection and a range of policies
and initiatives are designed to protect forest resources within the EU and in third
countries. It should be noted that currently the approach in the field of forestry is
changing from the previous model of monofunctional raw material economy only, to
the concept of sustainable, multi-purpose approach. The purpose of this article is to
present, on the basis of EU law, systemic and organizational determinants of control
and supervision of the acquisition and trade of timber as an essential element of the
system preventing degradation of nature and ensuring proper forest management in
the European Union and Poland. EU law regulate precisely the objectives, principles,
criteria, forms and scope of such controls, which proves the importance of this kind
of approach to ensure sustainable forest management. The adopted model of control,
in systemic terms, provides for the participation of both public authorities, ie. The
Commission, the competent authorities of the Member States, as well as external
entities (monitoring organizations and operators who place timber and derived
products on the market), whereby those entities are closely related to the timber trade sector. The purpose of such control is primarily evaluation of the proper functioning
of the due diligence system, which primary objective is to prevent illegal logging and
placing on the market.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00