Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Etyka w zarządzaniu organizacją

Tytuł:
Etyka w zarządzaniu organizacją
Ethics in organization management
Autorzy:
Zawisza, Jerzy Tomasz
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/452236.pdf
Data publikacji:
2018
Wydawca:
Wyższa Szkoła Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi w Józefowie
Tematy:
axiology
existentialism
ethics
morality
obstructionism
respect
honesty
aksjologia
egzystencjalizm
etyka
moralność
obstrukcjonizm,
szacunek
uczciwość
Źródło:
Journal of Modern Science; 2018, 37, 2; 235-250
1734-2031
Język:
polski
Prawa:
CC BY-SA: Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The term “ethics” comes from the Greek word ethos, meaning character, custom, habit, or otherwise domestication. Ethics is the science of morality, so what is ethical comes from outside in the form of norms, codex or decalogue. You can have knowledge while learning ethics; which is moral and correct, but one can not learn a just course that would meet generally accepted norms. The fact is that it is much more difficult to evaluate the behavior according to the adopted standards, but you should not stop teaching ethical standards of conduct that will allow them to use them in the future in the process of managing the organization. Among the forms and standards can be distinguished moral norms, which include: compliance with biological existence, human dignity, human rights, justice, kindness, tolerance, humanism, mutual help, solidarity (Ossowska, 1985, pp. 21–22).

Termin „etyka” pochodzi od greckiego słowa ethos oznaczającego charakter, obyczaj, przyzwyczajenie czy inaczej zadomowienie. Etyka to nauka o moralności, zatem to, co etyczne przychodzi z zewnątrz w postaci norm, kodeksu czy dekalogu. Ucząc się etyki, można posiąść wiedzę, co jest moralne i słuszne, ale nie można się nauczyć słusznego postępowania, które odpowiadałoby ogólnie przyjętym normom. Faktem jest, iż znacznie trudniej ocenić postępowanie wg przyjętych norm, ale nie należy ustawać w uczeniu się etycznych standardów postępowania, które pozwolą w przyszłości wykorzystać je w procesie zarządzania organizacją. Wśród form i standardów można wyróżnić normy moralne, do których zaliczyć można: przestrzeganie biologicznego istnienia, godność człowieka, prawa człowieka, sprawiedliwość, życzliwość, tolerancję, humanizm, wzajemną pomoc, solidarność (Ossowska, 1985, s. 21–22). Celem niniejszej publikacji jest opis wartości etycznych, jakimi winni cechować się zarządzający organizacją, by ich praca była przyczynkiem do budowania jej poprawnego wizerunku w otoczeniu, w którym funkcjonuje. Biorąc pod uwagę temat i cel publikacji, problemem badawczym jest: „Czy dla zarządzających organizacją wzorcem postępowania jest kontekst etyczny?”. Kształtowanie wartości etycznych w konfrontacji z etycznym wymiarem podejmowania decyzji przez zarządzających w organizacji ma istotny wpływ na wzrost postaw moralnych będących inspiracją pomyślnego rozwoju tejże organizacji.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies