Th e purpose of this article is to present data on the preferences of parental
educational values: conformism and self-direction according to the
theory Melvina.L. Kohn, which assumes that the key dimension of the
values is conformism vs. self-direction. Conformist orientation, including
accents obedience to parents, cleanliness and neatness, and conduct
in accordance with gender. Th e second, called self-direction, emphasizes
the importance of independence in thinking and behavior, the quest for
understanding. Th e second objective was to compare these results with
data gathered in Poland during the last 40 years. Th e study was carried
out on a national sample of parents (N = 4931) using a tool similar to
the concept of M. Kohn. Data analysis confi rmed that self-direction and
conformity are the values accurately characterize the preferences of the
respondents. Th e main diff erentiating factor of parental preferences is the
level of their education (those with higher education more important attribute
to self-direction a less educated to conformism). Comparison of
the results with the results of similar, previously completed studies show
trends in the fi eld of educational values that clearly emerged in the transition
period.
Celem artykułu jest przedstawienie preferencji wartości wychowawczych
rodziców: konformizmu i samokierowania zgodnie z teorią Melvina
L. Kohna, która zakłada, że głównym wymiarem wartości jest konformizm
vs. samokierowanie. Orientacja konformistyczna akcentuje m.in.
posłuszeństwo wobec rodziców, czystość i schludność oraz zachowanie zgodne z płcią. Druga, nosząca nazwę samokierowania, kładzie nacisk na
znaczenie samodzielności w myśleniu i postępowaniu, dążenie do rozumienia.
Drugim celem było porównanie wyników tych badań z danymi
zebranymi w Polsce w trakcie ostatnich 40 lat. Badania zrealizowano na
ogólnopolskiej próbie rodziców (N=4931) za pomocą narzędzia wzorowanego
na koncepcji M. L. Kohna. Analiza danych potwierdziła, że samokierowanie
i konformizm są wartościami trafnie charakteryzującymi
preferencje badanych. Głównym czynnikiem różnicującym preferencje
rodziców jest poziom wykształcenia (osoby z wyższym wykształceniem
większe znaczenie przypisują samokierowaniu, a słabiej wykształceni
– konformizmowi). Porównanie otrzymanych wyników z rezultatami
analogicznych, poprzednio zrealizowanych badań pokazuje kierunki
zmian w zakresie wartości wychowawczych, które wyraźnie zarysowały
się w okresie transformacji ustrojowej.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00