The topic of this article is the problem of no legal regulations regarding the status
of environmental migrants and its implications. Neither does International law
permit them to take advantage of legal protection granted to refugees, nor are their
interests represented in any international document. The article presents the analysis
of the works of United Nations, expert group and international organisations, which
resulted in introducing the notions of migrants and people in vulnerable situations
to the Preamble of, adopted at the climate conference in 2015, Paris Agreement,
stressing the importance of promoting and respecting their rights. Moreover, it
has been decided to create a special task force within the Warsaw International
Mechanism for Loss and Damage, which aim is to draft recommendations on how
to minimise the impact of climate change on migration. The article then proceeds
to analyse the effectiveness of the actions undertaken by the task force as well as
by other key actors, such as other UN departments, International Organisation for
Migration or world leaders at G20 summits. The final part presents the assessment
of said actions, indicating why they are insufficient and the model of preventing and
reducing economical damage unsatisfactory.
Tematem artykułu jest problem braku prawnego uregulowania statusu migrantów
klimatycznych i tego konsekwencje. Prawo międzynarodowe nie przyznaje im ochrony przeznaczonej dla uchodźców, a ich prawa nie są reprezentowane w żadnym
międzynarodowym dokumencie. Celem artykułu jest przedstawienie prac Organizacji
Narodów Zjednoczonych, grup eksperckich oraz organizacji międzynarodowych.
Ich owocem było wprowadzenie pojęcia migrantów i osób w trudnej sytuacji do preambuły
przyjętego na konferencji klimatycznej w 2015 r. porozumienia paryskiego.
Zwrócono przy tym uwagę na konieczność promowania i respektowania ich praw.
Ponadto, w porozumieniu zdecydowano o utworzeniu specjalnej grupy zadaniowej
w ramach Warszawskiego Międzynarodowego Mechanizmu Strat i Szkód, której
celem było opracowanie sposobów ograniczenia wpływu zmian klimatycznych na
migracje. W dalszej części omówiono skuteczność działań tej grupy, struktur ONZ,
jak również innych kluczowych podmiotów, tj. Międzynarodowej Organizacji ds.
Migracji czy liderów na szczycie G20. W części końcowej przedstawiono ocenę tych
działań, wykazując, dlaczego są one niewystarczające, a przyjęty model zapobiegania
i redukowania szkód i strat gospodarczych zbyt wąski.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00