Pomoc materialna dla uczestników studiów doktoranckich posiadających stopnie naukowe Financial support for participants of doctoral studies with academic degrees
The publication critically analyzed the legal regulations related to the provision
of financial support for participants of doctoral studies in Poland. The aim of the
article was to indicate the possibility of abuse of this help by people who already have
academic degrees and are participants in doctoral studies.
The analysis covered legal regulations of various rank (laws, and other downstream
regulations) referring to third-cycle studies and particular types of scholarships
for PhD students. Therefore, the analysis and exegesis of legal norms, referring to
various benefits of financial support, using different methods of interpreting the
law was made. The ”adequate application“ of the provisions on financial support for
students with regard to PhD students was examined. The relationship between the
constitutional principle of autonomy of higher education and the rights and freedoms
of individuals (doctoral students) was considered.
According to the authors, when interpreting the norms in force de lege lata, one
should refer to their historical context and to their teleological interpretation rather
than grammatical interpretation. De lege ferenda pointed out the need to ensure
greater clarity of legal regulations in the field of science and higher education, and
also to shape them in such a way that they would be in accordance with the norms
of constitutional rank.
W publikacji poddano krytycznej analizie regulacje prawne dotyczące świadczeń
stanowiących pomoc materialną dla uczestników studiów doktoranckich w Polsce.
Celem artykułu było wskazanie na możliwości nadużywania tej pomocy przez osoby,
które już posiadają stopnie naukowe i są uczestnikami studiów doktoranckich.
Analizie poddano regulacje prawne różnej rangi (ustawy, rozporządzenia, regulaminy)
odnoszące się do studiów trzeciego stopnia i poszczególnych rodzajów
stypendiów dla doktorantów. W związku z tym dokonano analizy i egzegezy norm
prawnych odnoszących się do różnych świadczeń pomocy materialnej przy wykorzystaniu
zróżnicowanych metod wykładni prawa. Zbadano „odpowiednie stosowanie”
przepisów o pomocy materialnej dla studentów w odniesieniu do doktorantów.
Rozważono relację pomiędzy konstytucyjną zasadą autonomii szkół wyższych oraz
prawami i wolnościami jednostek (doktorantów).
Zdaniem Autorów przy dokonywaniu wykładni obowiązujących norm de lege lata
należy odwoływać się do ich kontekstu historycznego i wykładni celowościowej, a nie
gramatycznej. De lege ferenda wskazano na konieczność zapewnienia większej jednoznaczności
przepisów prawa ze sfery nauki i szkolnictwa wyższego, a ponadto takiego
ich kształtowania, aby pozostawały one w zgodzie z normami rangi konstytucyjnej.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00