In connection with the growing problems in the labor market regarding the
employment of serial workers, we are increasingly encountering various studies
seeking the causes of this phenomenon. The presented article contains an analysis of
the survey results of a survey nature, the purpose of which was to check what basic
groups of non-formal competences are considered to be important among selected
employers and how the real level of competencies of current employees is shaped
in the assessment of the management. Are the declared expectations of employers
related to the competences of really employed staff? What are the most common
reasons for difficulties when looking for new employees? Do employers really look
for a worker who meet the certain criteria?
The research was of a survey nature. They were carried out among 32 SME
companies from the Mazowieckie Province. The questions were addressed to the
owners or representatives of the top management of the company. The questionnaire
contained questions regarding the delineation of the scope of expected competences
and a description of the sources of difficulties encountered while seeking employees
for work.
The results indicate that the ability to cooperate is valued first and foremost. In the
case of rank-and-file employees, mainly in the team falling, but also with managers
The managerial staff first of all require the ability to cooperate with colleagues. 56.3% of employers declare difficulties when hiring serial employees. In the case of
the managerial staff it is 37.5%.
The conclusions from my research and references to the analyzes of other authors
quoted by me indicate that there are many common tendencies regarding both the
expected competences and difficulties in employing the appropriate employees.
W związku z rosnącymi problemami na rynku pracy dotyczącymi zatrudniania
pracowników szeregowych coraz częściej spotykamy się z różnorodnymi opracowaniami
poszukującymi przyczyn tego zjawiska. Prezentowany artykuł zawiera
analizę wyników badań ankietowych o charakterze sondażowym, których celem
było sprawdzenie, jakie podstawowe grupy kompetencji pozaformalnych są uznawane
wśród wybranych pracodawców za istotne i jak w ocenie kadry zarządzającej
kształtuje się realny poziom kompetencji aktualnie zatrudnionych pracowników.
Wybrane firmy/organizacje posiadają wdrożone i działające systemy zarządzania
jakością, w tym również zarządzania zasobami ludzkimi. Uzyskane w ten sposób
wyniki pozwalają na różnorodne odniesienia. Czy deklarowane oczekiwania pracodawców
wiążą się z kompetencjami realnie zatrudnianej kadry? Jakie są najczęstsze
przyczyny trudności przy poszukiwaniu nowych pracowników? Czy pracodawcy,
poszukując bezskutecznie pracownika spełniającego określone kryteria, rzeczywiście
oczekują tak wiele?
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00