Diagnoza pozytywna w działaniach pedagoga jako przykład „dobrych praktyk” w pracy z młodzieżą – propozycje narzędzi diagnostycznych Positive Diagnosis in Educator’s activities as Case of the Good Practices in the Youth Work – proposals of diagnostic tools
The present paper presents a model of diagnosis in pedagogy, as seen from the
complementary perspective, i.e. with reference to the assumptions of the salutogenic
and pathogenic approaches (positive and negative diagnosis). The current author
outlined the theoretical assumptions underlying the suggested model of diagnosis,
and described the characteristics of the good lives model (salutogenic approaches),
the risk model (pathogenic approaches) as well as the compensatory model. The
concept provided a basis for developing a model of diagnosis and diagnostic instruments:
Special Abilities Scale (SAS) as well as the Identity and Creative Thinking
Questionnaire (ICTQ) devised by Edyta Charzyńska and Ewa Wysocka, the Intrapersonal,
Interpersonal and World – and Life-related Attitudes Questionnaire (IIWLQ)
devised by Ewa Wysocka. The author of this paper presented the theoretical and
methodological basis for creating the aforementioned diagnostic instruments, and
described their psychometric properties. It was also suggested that the instruments
may prove useful in diagnosis in pedagogy.
W artykule zaprezentowany został model diagnozy pedagogicznej w ujęciu komplementarnym,
z odniesieniem do założeń nurtu salutogenetycznego i patogenetycznego
(diagnoza pozytywna i negatywna). Przedstawiono założenia teoretyczne proponowanego modelu diagnozy, dokonano charakterystyki modelu dobrego życia
(nurt salutogenetyczny) i modelu ryzyka (nurt patogenetyczny) oraz modelu kompensacyjnego.
Koncepcja ta była podstawą skonstruowania modelu diagnozy i narzędzi
diagnostycznych: Skali Zdolności Specjalnych (SZS) oraz Kwestionariusza
Osobowości i Myślenia Twórczego (KOMT), autorstwa Edyty Charzyńskiej i Ewy
Wysockiej, a także Kwestionariusza Nastawień Intrapersonalnych, Interpersonalnych,
wobec Świata i Życia (KNIIŚŻ), autorstwa Ewy Wysockiej. Przedstawione zostały
podstawy teoretyczne i metodologiczne oraz podstawowe właściwości psychometryczne
wskazanych narzędzi diagnostycznych. Uzasadniono także możliwość ich
stosowania w diagnozie pedagogicznej.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00