Equality of the educational opportunities for children and young people from the rural area Równość szans edukacyjnych dzieci i młodzieży ze środowiska wiejskiego
The political and economic transformation in Central and Eastern Europe
requires that each person should be prepared to function in modern society. One way
to prepare a person to cope with the modern world is to get a proper education. It can
be done through the participation of individuals in the school system. The political
and economic changes in Poland forced the reform of the education system. One of
the main principles of educational reform after 1989, was the decentralization which
means the transfer of responsibility for schools to local government units. One of the
main motto of this reform was the idea of equalizing educational opportunities for
children and youth. One of the local government’s responsibilities was to take care of
this equalizing educational opportunities.
It is commonly said that children from rural areas have fewer educational
opportunities than their peers from schools located in cities. The educational barriers
encountered by students of schools located in a rural area are the reason for such
situation. The causes of unequal educational opportunities can be divided into two
main groups: the educational system obstacles and the environmental barriers. The
subject of this research will analyse the current school system in Poland especially
located in rural area and see what kind of changes can be observed there after mentioned
reform. In addition, we will examine the barriers encountered by participants of the
educational system in rural environment. The aim of this publication is to determine
whether and to what extent the barriers cause that children and young people in rural
areas are less prepared to become full-fledged members of modern society.
Transformacja polityczna i gospodarcza, jaka dokonała się i dokonuje w Europie
Środkowej i Wschodniej, wymaga, aby każda osoba była przygotowana do funkcjonowania
w nowoczesnym społeczeństwie. Jednym ze sposobów przygotowania
jednostki do radzenia sobie we współczesnym świecie jest zdobycie odpowiedniego
wykształcenia. Można to osiągnąć poprzez udział w systemie szkolnym (Banaszak,
2013). Zmiany polityczne i gospodarcze w Polsce wymusiły reformy systemu edukacji.
Jedną z głównych zasad reformy edukacji po 1989 r. była decentralizacja, co
oznacza przeniesienie odpowiedzialności za szkoły na jednostki samorządu terytorialnego.
Jednym z głównych haseł tej reformy była idea wyrównywania szans edukacyjnych
dzieci i młodzieży, a zadaniem samorządu – zajęcie się owym wyrównywaniem
szans edukacyjnych.
Powszechnie uważa się, że dzieci uczęszczające do szkół położonych na obszarach
wiejskich mają mniejsze szanse edukacyjne niż ich rówieśnicy ze szkół zlokalizowanych
w miastach. Powodem takiej sytuacji są bariery edukacyjne napotykane przez uczniów
szkół wiejskich. Przyczyny nierównych szans edukacyjnych można podzielić na dwie
główne grupy: edukacyjne przeszkody systemowe i bariery środowiskowe. Przedmiotem
badań będzie analiza obecnego systemu szkolnego w Polsce, przede wszystkim placówek
zlokalizowanych w obszarze wiejskim, a także zaobserwowanie zmian wynikających
ze wspomnianej reformy. Ponadto zbadamy bariery napotykane przez uczestników
systemu edukacji w środowisku wiejskim. Celem tego opracowania jest określenie, czy
i w jakim stopniu bariery powodują, że dzieci i młodzież z obszarów wiejskich są mniej
gotowe, aby stać się pełnoprawnymi członkami nowoczesnego społeczeństwa.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00