W kręgu nauczycielskiej asystencji w konstelacji kompetencji nauczycielskich In the circle of teachers Assistance in the constellation of teachers’ competence
The authors take the text to reflect the personality competences and professional
priorities for teachers functioning in the situation of a change, and on the recommendations
to development of Polish educational space. The article deals with the
assistance of teachers, through which the authors understand the correlation structure
of teaching personality with a practical impact on diverse spheres of the student as an
individual and as a member of the school community and other social groups. The
school next to the family is the principal place of assistance of children in their comprehensive
development. The positive experiences in school foster the development
of the potential for health, strengthen self-esteem, help overcoming difficulties, help
develop life skills – personal and social. In contrast, negative experiences increase the
risk of health risk behaviors and disorders in the procedure. Therefore, so it is very
important that the school acted efficiently and responsibly in educational tasks, that
teachers responsibly in the spirit of the rights and duties treated the students, that
school does not become a place with unpleasant experiences and negative feelings for
them, but the place of the assistants presence which requires good, which is present
in the mature teacher ethos. This article aims to identify the significant components
of the ethos of the assistance of teachers that are apparent within the competence of
teachers and the competence of the “young Europeans”.
Autorzy podejmują w tekście refleksję nad kompetencjami osobowościowymi
i profesjonalnymi priorytetowymi dla nauczycieli funkcjonujących zawodowo w sytuacji
zmiany oraz nad rekomendacjami kierunku rozwoju polskiej przestrzeni edukacyjnej.
Artykuł traktuje o asystencji nauczycielskiej, przez którą autorzy rozumieją
współzależność struktur nauczycielskiej osobowości z praktycznym oddziaływaniem
na wielorakie sfery życia ucznia jako jednostki oraz jako członka społeczeństwa szkolnego
i innych grup społecznych. Szkoła obok rodziny jest głównym miejscem asystencji
dziecku w jego wszechstronnym rozwoju. Pozytywne doświadczenia szkolne sprzyjają
rozwojowi potencjału dla zdrowia, umacniają poczucie własnej wartości, ułatwiają
pokonywanie trudności, pomagają rozwijać umiejętności życiowe – osobiste i społeczne.
Natomiast doświadczenia negatywne zwiększają ryzyko zachowań zagrażających
zdrowiu oraz zaburzeń w postępowaniu. Dlatego tak bardzo ważną sprawą jest, by
szkoła pełniła efektywnie i odpowiedzialnie zadania wychowawcze, aby nauczyciele
odpowiedzialnie w duchu praw i obowiązków traktowali uczniów, by szkoła nie stawała
się dla nich miejscem przykrych doświadczeń i negatywnych uczuć, lecz miejscem
asystenckiej obecności wymagającym dobra, które jest obecne w dojrzałym nauczycielskim
etosie. Niniejszy artykuł ma na celu wskazanie na istotne elementy składowe
etosu asystencji nauczycielskiej, które uwidaczniają się w kompetencjach nauczycieli
i kompetencjach „młodych Europejczyków”.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00