RELIGIJNOŚĆ A STEREOTYPY NARODOWE. ANALIZA SOCJOLOGICZNA BADAŃ POLSKIEJ MŁODZIEŻY W PARADYGMACIE FENOMENOLOGICZNEJ SOCJOLOGII WIEDZY Religiousness and National Stereotypes. Sociological Analysis of Polish Youth Research with Paradigm of Phenomenological Sociology of Knowledge
W artykule poruszony został problem relacji pomiędzy stereotypami narodowymi
a religijnością, sekularyzmem i tożsamością narodową. Religijność jest centralnym
wymiarem społecznego tworzenia rzeczywistości i zajmuje dość uwagi fenomenologów
i socjologów wiedzy, żeby wspomnieć tylko takich badaczy, jak Peter
L. Berger czy Thomas Luckmann. Autor artykułu, wychodząc od teorii fenomenologicznej
zbudowanej na paradygmacie socjologii wiedzy, analizuje wyniki badań, jakie
realizował wśród polskich studentów i licealistów w latach 2007 i 2013. Obserwując
wypowiedzi młodzieży polskiej, poszukuje on związków pomiędzy takimi zmiennymi,
jak religijność, niereligijność, tożsamość narodowa a opinie badanych na temat
Niemców. Stworzone indeksy religijności i niereligijności oraz indeksy patriotyzmu
i braku patriotyzmu porównywane są następnie z wypowiedziami zarówno skrajnie
nieprzychylnymi, jak i pozytywnymi wobec Niemców, co weryfikuje w ten sposób
hipotezy badawcze.
In the present article author describes a relationship between national stereotypes
and religiousness, secularism and national identity. Religiousness is a central
dimension of the social construction of reality and takes sufficient attention of
phenomenologists and sociologists of knowledge, such as Peter L. Berger and Thomas
Luckmann. The author, starting from the phenomenological theory built on the
paradigm of the sociology of knowledge, analyses the results of a survey conducted
among Polish students and high school students between 2007 and 2013. Observing
the statements of Polisch youth, author searches correlations between variables such
as religiousness, irreligiousness, national identity and the opinions of respondents
on the Germans. Created indexes of religiousness and irreligiousness are compared
with the extremely unfavorable statements or positive statements about the Germans.
Then those indexes are correlated with an index of national identity of respondents,
what verifies the hypotheses.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00