Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

RELIGIJNOŚĆ A STEREOTYPY NARODOWE. ANALIZA SOCJOLOGICZNA BADAŃ POLSKIEJ MŁODZIEŻY W PARADYGMACIE FENOMENOLOGICZNEJ SOCJOLOGII WIEDZY

Tytuł:
RELIGIJNOŚĆ A STEREOTYPY NARODOWE. ANALIZA SOCJOLOGICZNA BADAŃ POLSKIEJ MŁODZIEŻY W PARADYGMACIE FENOMENOLOGICZNEJ SOCJOLOGII WIEDZY
Religiousness and National Stereotypes. Sociological Analysis of Polish Youth Research with Paradigm of Phenomenological Sociology of Knowledge
Autorzy:
Korczyński, Tomasz Michał
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/451571.pdf
Data publikacji:
2016
Wydawca:
Wyższa Szkoła Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi w Józefowie
Tematy:
młodzież
socjologia wiedzy
religijność
stereotypy narodowe
tożsamość narodowa
sekularyzacja
youth
sociology of knowledge
religiousness
national stereotypes
national identity
secularization
Źródło:
Journal of Modern Science; 2016, 30, 3; 11-32
1734-2031
Język:
polski
Prawa:
CC BY-SA: Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule poruszony został problem relacji pomiędzy stereotypami narodowymi a religijnością, sekularyzmem i tożsamością narodową. Religijność jest centralnym wymiarem społecznego tworzenia rzeczywistości i zajmuje dość uwagi fenomenologów i socjologów wiedzy, żeby wspomnieć tylko takich badaczy, jak Peter L. Berger czy Thomas Luckmann. Autor artykułu, wychodząc od teorii fenomenologicznej zbudowanej na paradygmacie socjologii wiedzy, analizuje wyniki badań, jakie realizował wśród polskich studentów i licealistów w latach 2007 i 2013. Obserwując wypowiedzi młodzieży polskiej, poszukuje on związków pomiędzy takimi zmiennymi, jak religijność, niereligijność, tożsamość narodowa a opinie badanych na temat Niemców. Stworzone indeksy religijności i niereligijności oraz indeksy patriotyzmu i braku patriotyzmu porównywane są następnie z wypowiedziami zarówno skrajnie nieprzychylnymi, jak i pozytywnymi wobec Niemców, co weryfikuje w ten sposób hipotezy badawcze.

In the present article author describes a relationship between national stereotypes and religiousness, secularism and national identity. Religiousness is a central dimension of the social construction of reality and takes sufficient attention of phenomenologists and sociologists of knowledge, such as Peter L. Berger and Thomas Luckmann. The author, starting from the phenomenological theory built on the paradigm of the sociology of knowledge, analyses the results of a survey conducted among Polish students and high school students between 2007 and 2013. Observing the statements of Polisch youth, author searches correlations between variables such as religiousness, irreligiousness, national identity and the opinions of respondents on the Germans. Created indexes of religiousness and irreligiousness are compared with the extremely unfavorable statements or positive statements about the Germans. Then those indexes are correlated with an index of national identity of respondents, what verifies the hypotheses.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies