Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Skazani na sukces. Losy osób wyróżnionych nagrodą Orzeł Targówka w latach 2010–2017

Tytuł:
Skazani na sukces. Losy osób wyróżnionych nagrodą Orzeł Targówka w latach 2010–2017
Destined for success. Story of people awarded the Orzeł Targówka award in 2010–2017
Autorzy:
Chrzustek, Aleksandra
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/44713033.pdf
Data publikacji:
2023-12-11
Wydawca:
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Wydawnictwo APS
Tematy:
rola nagród i kar w edukacji
wzmocnienia pozytywne i negatywne
efekt oczekiwań
role of rewards and punishments in education
positive and negative empowerment
effect of expectations
Źródło:
Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze; 2023, 624(9); 25-36
0552-2188
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule przedstawione zostały wyniki badań nad losami osób wyróżnionych nagrodą Orzeł Targówka w latach 2010–2017. W badaniach – poza laureatami – udział wzięli również rodzice osób wyróżnionych nagrodą, nauczyciele, dyrektorzy szkół, z których wywodzili się laureaci oraz Władze Oświaty dzielnicy Targówek m.st. Warszawy. Rozmowy przeprowadzone z laureatami nagrody Orzeł Targówka pozwoliły na wykreślenie ich linii życia, z zaznaczeniem na nich czynników sprzyjających do osiągania dalszych sukcesów, a także tych, które nie sprzyjały. Dodatkowo rozmowy z rodzicami osób, które zdobyły nagrodę, nauczycielami, dyrektorami szkół oraz Władzami Oświaty dzielnicy Targówek pozwoliły na poszerzenie wiadomości na temat organizowanego konkursu. Umożliwiło to także zaznaczenie powtarzających się prawidłowości występujących w życiu laureatów i na wyznaczenie grupy osób, dla których nagroda Orzeł Targówka była jedynym wyróżnieniem, a także grupy, dla której była początkiem dalszego pasma sukcesów. W wyniku przeprowadzonych analiz zwrócono uwagę na trzy istotne fakty: I. Rezygnacja przez dwa lata z kontaktów społecznych z rówieśnikami. II. Wsparcie osób znaczących. III. Problem spełnienia oczekiwań. Z podanych zależności wynika konieczność monitorowania sytuacji ucznia po otrzymaniu wysokiej nagrody. Warto również zwrócić uwagę na rozumienie sensu przyznawania nagród i ich rozpatrywanie w perspektywie życiowej, a nie jednorazowego wydarzenia. Przyznanie nagrody ma wtedy sens wychowawczy, jeżeli przygotowuje ucznia do podążania drogą sukcesu.

The article presents the results of research on the story of people awarded the Orzeł Targówka award in 2010–2017. In addition to the winners, the research also involved the parents of the award winners, teachers, principals of the schools attended by the winners and the Education Authorities of the Targówek district of the capital city of Warsaw. Conversations with the winners of the Orzeł Targówka award allowed us to draw their lifelines, highlighting the factors that contributed to further success, as well as those that did not. Additionally, conversations with the parents of the award winners, teachers, school principals and the Education Authorities of the Targówek district allowed us to expand our knowledge about the organised competition. It also made it possible to indicate recurring patterns in the winners’ lives and to designate a group of people for whom the Orzeł Targówka award was the only prize, as well as a group for whom it was the beginning of a further string of successes. Based on the analyses, attention was drawn to three important facts: I. Resignation from social contacts with peers for 2 years. II. Support from significant others. III. The problem of meeting expectations. The above relationships show the need to monitor the student's situation after receiving a significant award. It is also worth paying attention to understanding the meaning of awards and considering them as a life perspective, not as a one-time event. Awarding then has educational meaning if it prepares the student to follow the path to success.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies