Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Potrzeby osób z niepełnosprawnością w opinii uczniów szkół ponadpodstawowych

Tytuł:
Potrzeby osób z niepełnosprawnością w opinii uczniów szkół ponadpodstawowych
The needs of people with disabilities in the opinion of high school students
Autorzy:
Porembska, Marta
Chrypankowski, Filip
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/44711931.pdf
Data publikacji:
2023-12-11
Wydawca:
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Wydawnictwo APS
Tematy:
niepełnosprawność
potrzeby
szkoła ogólnodostępna
szkoła katolicka
disability
needs
mainstream school
Catholic school
Źródło:
Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze; 2023, 624(9); 60-70
0552-2188
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Włączanie osób z niepełnosprawnością do funkcjonowania społecznego powinno być poprzedzone diagnozą oraz zrozumieniem ich specyficznych potrzeb. Jednak doświadczenie życiowe pokazuje, że postrzeganie osób z niepełnosprawnością wiąże się z utartymi schematami myślowymi, stereotypami i przesądami. Przygotowanie środowiska włączającego, tj. środowiska, które sprzyja rozwojowi osób z niepełnosprawnością, staje się ważnym wyzwaniem także dla współczesnej szkoły. Celem prezentowanego artykułu jest prezentacja opinii młodzieży licealnej na temat potrzeb osób z niepełnosprawnością i ich funkcjonowania w społeczeństwie. Badania zostały zrealizowane metodą sondażu diagnostycznego w dwóch grupach uczniów (liceum ogólnodostępne i liceum katolickie). W wynikach badań nie odnotowano istotnych różnic pomiędzy uczniami szkoły katolickiej i ogólnodostępnej (jedynie nieco większa liczba uczniów ze szkoły katolickiej w porównaniu do uczniów szkoły ogólnodostępnej zadeklarowała możliwość podjęcia związku/relacji z osobą z niepełnosprawnością).

The inclusion of people with disabilities in social functioning should be preceded by a diagnosis and understanding of their specific needs. However, life experience shows that the perception of people with disabilities is associated with established thought patterns, stereotypes and superstitions. Preparing an inclusive environment, i.e., an environment that supports the development of people with disabilities, is also becoming an important challenge for modern schools. The aim of the article is to present the opinions of high school students on the needs of people with disabilities and their functioning in the society. The research was carried out using the diagnostic survey method in two groups of students (from mainstream high school and Catholic high school). The research results showed no significant differences between students of Catholic and mainstream schools (only a slightly larger number of students from Catholic school compared to students from mainstream school declared the possibility of entering into a relationship with a person with a disability).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies