Rozpoczęcie szkolnej edukacji to bardzo ważne i oczekiwane przez dziecko życiowe wydarzenie. Problematyka gotowości dziecka do rozpoczęcia nauki wciąż jest obecna zarówno w debatach naukowych, jak i w debacie publicznej. W świadomości społecznej mocno zakorzenione jest przekonanie, że do rozpoczęcia nauki szkolnej dziecko musi się dobrze przygotować. Przekonanie to pogłębił fakt, że nauczyciele opracowują i przekazują rodzicom dziecka kończącego edukację przedszkolną dokument pn. „Informacja o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej”. Trudno jest jednoznacznie rozstrzygnąć problem, czy powinniśmy diagnozować gotowość dziecka, czy nie. Z jednej strony nauka, empiryczne fakty, a z drugiej praktyka edukacyjna i jej potrzeby. W artykule zostały przedstawione dylematy definiowania i diagnozowania gotowości szkolnej dziecka, uznawane modele gotowości, a także rozbieżności w podejściu do problemu z punktu widzenia nauki i praktyki edukacyjnej.
Starting school education is a very important and expected event in child’s life. The issue of a child’s readiness to start education is still discussed both in scientific and public debates. The belief in the need for good preparation of a child to start school is firmly rooted in social awareness. This belief is strengthened by the fact that teachers prepare and submit to the parents of children finishing preschool education a document entitled: “Information on the child’s readiness to start primary school”. It is difficult to clearly decide whether a child’s readiness should be diagnosed or not. On the one hand, we can indicate science and empirical facts, and on the other hand, there is educational practice with its needs. The article presents the dilemmas of defining and diagnosing a child's school readiness, recognised models of readiness, as well as differences in the approach to the problem from the point of view of science and educational practice.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00