Kreatywność nauczyciela i ucznia w kontekście pracy nad głosem w mowie Creativity of the teacher and student in the context of working on voice in spoken language
Tekst jest refleksją praktyków, działających w obszarze nauczania emisji głosu. Autorki są zawodowymi aktorkami, które wykorzystując głos, jako narzędzie pracy scenicznej, przenoszą osobiste doświadczenia wsparte merytoryczną wiedzą pedagogiczną, przygotowując do pracy głosem osoby nieposiadające doświadczenia w publicznym wypowiadaniu się. Głos, będąc fundamentalnym narzędziem komunikacji międzyludzkiej, odgrywa kluczową rolę w przekazywaniu indywidualnych emocji, intencji i znaczeń. Tak więc praca nad jego doskonaleniem, wymaga kreatywnego podejścia zarówno nauczycieli jak i uczestników zajęć. Artykuł poświęcony jest analizie potencjału warsztatów emisji głosu postrzeganych w kontekście narzędzia stymulującego rozwój kreatywności i indywidualności uczestników. Jest to próba wskazania także tych nieoczywistych korzyści, które osiągają ich uczestnicy. Prowadzone na przestrzeni lat badania empiryczne w obszarze pracy nad głosem w mowie pozwalają postawić tezę, iż warsztaty poświęcone emisji głosu wspierają indywidualny rozwój uczestników i prowadzących, właśnie poprzez wyzwalanie ich kreatywności i pobudzanie wyobraźni.
This article is a reflection by practitioners working in the field of vocal pedagogy. The authors are professional actresses who, using their voice as a tool in their stage work, transfer their personal experiences, supported by pedagogical knowledge, preparing individuals without experience in public speaking to work with their voice. The voice, as a fundamental tool of interpersonal communication, plays a key role in communicating individual emotions, intentions, and meanings. Therefore, working on its improvement requires a creative approach from both teachers and workshop participants. The article is dedicated to the analysis of the potential of voice emission workshops perceived in the context of a tool stimulating the development of participants’ creativity and individuality. Also, this is an attempt to point out the non-obvious benefits that participants achieve. Empirical studies conducted over the years in the context of working on voice in spoken language lead to the conclusion that workshops dedicated to voice emission support the individual development of participants and teachers by triggering their creativity and stimulating imagination.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00