Materialnoprawne wygaśnięcie decyzji i proceduralne stwierdzenie wygaśnięcia jej mocy obowiązującej Expiry of a decision under substantive law and procedural confirmation of expiry of its binding force
Mówiąc o wygaśnięciu decyzji administracyjnej, mamy w istocie na myśli samoistną utratę
przez decyzję mocy obowiązującej i skuteczności prawnej. Charakter i zakres związków norm materialnych
i procesowych w prawie administracyjnym znajduje wyraz przede wszystkim w konstrukcjach
pojęciowych obowiązywania zarówno formalnego jak i materialnego decyzji administracyjnej.
Bezsprzecznie punktem wyjścia jest analiza treści art. 162 k.p.a., który ustanawia instytucję stwierdzenia
wygaśnięcia decyzji administracyjnej. Zatem analiza treści art. 162 § 1 k.p.a. uzasadnia pewien wniosek,
że zawarte tam przesłanki stwierdzenia wygaśnięcia decyzji administracyjnej można podzielić na trzy
grupy. Pierwsza grupa (to znaczy pkt 1 in principio) ma charakter odsyłający47, ponieważ łączy pojęcie
bezprzedmiotowości decyzji z wymogiem istnienia szczególnego przepisu, nakazującego stwierdzenie
wygaśnięcia decyzji. Należy tu zwrócić uwagę, na fakt, iż odesłanie to ma w istocie podwójny charakter,
bo przepisy szczególne nie tylko stanowią bezpośrednią podstawę wydania decyzji stwierdzającej wygaśnięcie,
ale niejednokrotnie dookreślają samo pojęcie „bezprzedmiotowości decyzji”48. Wspomniana
druga przesłanka (pkt 1 in fine) ma złożony i samodzielny charakter49 ponieważ z jednej strony nawiązuje
do pojęcia „bezprzedmiotowości decyzji”, z drugiej zaś wprowadza samoistne, dodatkowe warunki
uchylenia „bezprzedmiotowej decyzji” (przypadek bezprzedmiotowości decyzji połączony z oceną, że
„leży to w interesie społecznym lub w interesie strony”). Wreszcie trzecia przesłanka stwierdzenia wygaśnięcia decyzji administracyjnej (pkt 2) związana
jest z konstrukcją prawną warunku, którego brak spełnienia jest podstawą do pozbawienia decyzji
jej mocy obowiązującej. Stwierdzenie wygaśnięcia decyzji w przypadku „niezajścia” zdarzenia
przyszłego i niepewnego podlega jurysdykcyjnej ocenie organu pierwszej instancji.
When considering expiry of an administrative decision, what we really have in mind is
an automatic lapse of its binding force and legal effect. The institution of expiry of an administrative
decision, as specified in the legal regulations, is not uniform.
The institution of decision expiry may be construed not only as a measure of control of decision
enforcement, but also as an exception to the rule of permanence of an administrative decision.
Secondly, when considering the reasons for expiry of an administrative decision, one will find that
these may vary, and, generally, result from the substantive administrative law or from the decision
itself. Within this scope, Art. 162 of the Code of Administrative Procedure serves as a generalizing
regulation for diverse cases of decision expiry existing in the substantive law. Thirdly, analysis of
the provisions of Art. 162(1) of the Code of Administrative Procedure, regulating the premises for
confirming decision expiry, leads to a conclusion that said provision combines, in fact, as many as
three legal norms. According to the first norm, Art. 162(1)(1) states that the administrative body
which issued the decision in the first instance confirms the expiry of such decision if it finds it
objectless and confirmation of its expiry is required by legal regulations.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00