The institution of referendum in Turkmenistan did not have a long tradition although
it first appeared in the Constitution of the Turkmen Soviet Socialist Republic from
1937, the first law on referendum was adopted after the State became independent in 1991. In
Turkmenistan, on the national level, there is only legislative referendum. There is no provision
for the constitutional referendum. Currently, in addition to the 1992 Constitution, the most
important legal Act governing the issue of a referendum is an Electoral Code from 2013. In
independent Turkmenistan, the authorities have conducted only two referenda (1991, 1994) so
far. The first one concerned the independence of the State, the second renewal of the term of
Office of the President-in-Office. Therefore, you may notice that in Turkmenistan, differently
than in neighbouring countries, authorities have not used the referendum to strengthen the
legitimacy of the existing regime and personal power until 2006 for Saparmurat Nizayov, and
currently Gurbangul Berdymuchamedov. This state of affairs provides for a significant consolidation
of the political regime of Turkmenistan which in political practice does not need not
use democratic legitimacy for introduced political and system changes.
Instytucja referendum w Turkmenistanie nie ma długich tradycji. Mimo że po
raz pierwszy pojawiła się w Konstytucji Turkmeńskiej SRR z 1937 roku, to pierwsza ustawa
o referendum została przyjęta po uzyskaniu niepodległości w 1991 roku. W Turkmenistanie
na poziomie ogólnokrajowym występuje jedynie referendum ustawodawcze, nie przewidziano
referendum konstytucyjnego. Obecnie, oprócz Konstytucji z 1992 roku, najważniejszym
aktem prawnym regulującym zagadnienie referendum jest Kodeks wyborczy z 2013
roku. W niepodległym Turkmenistanie przeprowadzono do tej pory jedynie dwa referenda
(1991, 1994). Pierwsze z nich dotyczyło niepodległości państwa, drugie – przedłużenia kadencji
urzędującego prezydenta. W związku z tym można zauważyć, że w Turkmenistanie,
odmiennie niż w krajach sąsiednich, władze nie wykorzystują referendum do wzmocnienia
legitymizacji istniejącego reżimu i osobistej władzy – do 2006 r. Saparmurata Nijazowa,
a obecnie Gurbanguły’ego Berdymuchamedowa. Taki stan rzeczy świadczy o znaczącej konsolidacji
reżimu politycznego Turkmenistanu, który w praktyce politycznej nie musi posługiwać
się legitymizacją ludowładczą wprowadzanych zmian polityczno-ustrojowych.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00