Obowiązki informacyjne przedsiębiorcy wobec konsumenta w umowach zawieranych w nietypowych okolicznościach w świetle nowego prawa konsumenckiego Information duties of entrepreneur towards the consumer in contracts concluded in unusual circumstances, under the new consumer law
Prawo do informacji zostało uregulowane w wielu aktach prawnych, a ich przegląd
można zacząć od ustawy zasadniczej, a skończyć na aktach wykonawczych. Szczegółowy charakter
mają jednak przepisy dotyczące informacji i jej znaczenia dla praw konsumenta. Ochrona przez
informację, która stanowi credo polityki konsumenckiej, oparta została na założeniu, że jednym
z instrumentów ochrony konsumenta jest nakaz przekazywania przez przedsiębiorcę przewidzianych
ustawą informacji, koniecznych dla podjęcia przez konsumenta właściwej decyzji. Aktualnie
nikt nie kwestionuje prawa konsumenta do informacji. Wręcz przeciwnie – znaczenie informacji
jest coraz bardziej doceniane przez ustawodawcę, czego wyrazem jest obowiązująca w polskim
porządku prawnym od 25 grudnia 2014 r. ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta.
Celem niniejszej publikacji, po wyjaśnieniu, co kryje się pod pojęciem umów zawieranych w nietypowych
okolicznościach, jest szczegółowa analiza obowiązków informacyjnych nałożonych na
przedsiębiorcę wobec konsumenta na kanwie wymienionej ustawy o prawach konsumenta. W publikacji
omówiono obowiązki informacyjne, do wypełnienia których jest obligowany przedsiębiorca
na gruncie umów zawieranych w nietypowych okolicznościach, a zatem umów zawieranych na odległość oraz umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa.
The right to information is governed by many legal acts, and their review can be started
with the Basic Law, and ended up on executive acts. However, regulations concerning the information
and its significance for consumer rights have precise nature. Protection by the information
that is the credo of consumer policy was based on the assumption that one of the instruments of
consumer protection is a transfer order of provided by law information, by the entrepreneur, necessary
for the consumer to take the right decision. Currently no one questions the right of consumers
to information. On the contrary - the importance of information is becoming more and more
appreciated by the legislature, which is reflected in Polish legal system from 25th December 2014
the Act of 30th May 2014 about consumer rights.
The purpose of this publication, a`er explaining what is meant by contracts in unusual circumstances,
is a detailed analysis of the obligations imposed on the entrepreneur towards the consumer
on the canvas of the Act about consumer rights, mentioned above. The publication discusses the
information duties to ful#ll which the entrepreneur is obliged on the basis of contracts concluded
in unusual circumstances and, therefore, remote agreements and contracts away from business
premises.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00