Naruszenie uprawnień rady pracowników w przypadku planowanego przejścia zakładu pracy na innego pracodawcę Works council rights violation in the case of planned takeover of an employing establishment
W artykule przenalizowano kilka przypadków, kiedy pracodawca może narazić się na
odpowiedzialność wykroczeniową w sytuacji, gdy planuje przejście zakładu pracy lub jego części na
innego pracodawcę i nie wypełni obowiązków względem rady pracowników wynikających z ustawy
z dnia 7 kwietnia 2006 roku o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji
(zwana dalej ustawą). Ustawa ramowo określa zagadnienia, które mają być przedmiotem informacji
i konsultacji przekazywanych przez pracodawcę radzie pracowników. Obowiązek informacyjny wobec
rady pracowników ustanowiony w art. 13 ust. 1 ustawy nie zwalnia pracodawcy względem innych podmiotów z realizacji obowiązku informacyjnego dotyczącego przejścia. W przypadku nie poinformowania
lub/i nie przeprowadzenia konsultacji z radą pracowników o planowanym transferze i jego
wpływu na sytuację pracowników, pracodawca (lub osoba działająca w jego imieniu) może ponieść
odpowiedzialność za wykroczenie z art. 19 ust. 1 pkt 4 ustawy. Zgodnie z ustawą jej przepisy mają
zastosowanie do pracodawców wykonujących działalność gospodarczą zatrudniających co najmniej
50 pracowników. W przypadku przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę może
dojść do zwiększenia lub zmniejszenia stanu zatrudnienia u pracodawców uczestniczących w transferze.
Ustawa nie określa wprost, jak przejście zakładu pracy wpływa na funkcjonowanie już istnieją-
cej rady pracowników i jak należy dostosować jej działanie do nowych warunków. Jeżeli pracodawca
podejmie czynności polegające na uniemożliwieniu utworzenia rady pracowników pomimo istnienia
ku temu przesłanek czy nie zorganizuje wyborów rady pracowników wbrew obowiązkowi lub
będzie je utrudniał, naraża się na odpowiedzialność z art. 19 ust. 1 pkt 1 i/lub pkt 3 ustawy. W ocenie
autorki ustalenie treści znamion wykroczenia stypizowanego w art. 19 ust. 1 ustawy nastręcza wiele
trudności z powodu ich ogólności, a niekiedy nawet ich pokrywania się.
This article has analyzed several situations in which the employer is at risk of criminal
liability when the employer plans a takeover of an employing establishment, or its part by another
employer, and it does not fulfill the duty, arising from an act of April 7, 2006 to inform the employees
and to conduct consulting with them (hereina`er referred to as the Act). The Act outlines
the issues which are to constitute the object of works council information and consultation, and
which are put forward by the employer. The duty to inform works council enacted in article 13,
section 1 of the Act does not release the employer from the obligation to inform other entities
pertaining to the takeover. In the case of not informing and/or not conducting consultation with
works council on the planned transfer and its eqects on employees’ situation, the employer (or the
person acting on the employer’s behalf) may be held criminally liable of article 19, section 1, item
4 of the Act. According to the Act, its regulations shall be applicable to employers who employ at
least 50 employees. In the case of a takeover of an employing establishment, or its part, the sta|ng
level at employers participating in the transfer may decrease or increase. The Act does not specify
directly how the takeover of en employing establishment, or its part shall inHuence the functioning
of the already existing works council, and how to adapt its activities to the new conditions. If
the employer undertakes actions to make it impossible to set up works council despite the existing
premises to do so, or decides not to organize the election for the works council in defiance of the
employer’s duty, or shall hinder such an election, the employer bears responsibility, arising from
article 19, section1, item 1 and/or item 3 of the Act. The author concludes that determining what
constitutes distinguishing features of an oqence typified in article 19, section 1 of the Act gives rise
to di|culties due to their generality and sometimes also convergence.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00