New data about chronology of the impact of the Hunyadihalom-Lažňany horizon on Younger Danubian cultures north of the Carpathian Mountains Nowe dane na temat chronologii oddziaływania horyzontu Hunyadihalom-Lažňany na młodsze społeczności naddunajskie na północ od Karpat
The subject of this article is connections from Carpathian Basin in the Lublin-Volhynian (LV-C)
culture – the first Eneolithic culture in Lesser Poland. Comparative analysis of the pottery from the LV-C
child grave no 7 in Książnice (Lesser Poland) points towards the Hunyadihalom-Lažňany horizon as the
mainstream source of analogies; and, according to the scheme proposed by Sławomir Kadrow and Anna
Zakościelna, the LV-C drew on these analogies at the end of phase III or approx. 3700 –3600 BC (Kadrow,
Zakościelna 2000). While, the radiocarbon dating (5180±35BP) dates the grave to approx. 4050 –3940 BC,
which according to the scheme proposed by Kadrow and Zakościelna would mean that we are dealing with
a feature from phase II. Of extreme importance which influenced the interpretation of the grave were the
new data related to absolute chronology of the of the Copper Age in the Carpathian Basin. In the light of
new radiocarbon chronology of the Hunyadihalom-Lažňany horizon (ca. 4200 –3800 BC, according Raczky,
Siklósi 2013; ca. 4000 –3800 BC according Brummack, Diaconescu 2014), the date of grave 7 from
Książnice corresponds well to the ceramic inventory with the characteristics of the Hunyadihalom-Lažňany
horizon. The presence of the Hunyadihalom-Lažňany influences in Lesser Poland in the late 5th and 4th millennia
BC forces us to pose the questions about their role in the spread of “Chalcolithic” attributes north
of the Carpathian Mountains. There is clearer support for the thesis that the new cultural trends, which
were expressed by the sepulchral ideology borrowed from the area of the Carpathian Basin emphasizing
the elitism of burials, drawing clearer distinctions between the sacred and the profane in the spatial sense,
and strongly emphasizing sexual dimorphism, could be to a greater extent the result of the influences of the
Hunyadihalom-Lažňany horizon, and not just – as has traditionally been accepted – of the Tiszapolgár and
Bodrogkeresztúr cultures.
Przedmiotem niniejszego artykułu są wpływy ugrupowań środkowej epoki miedzi z Kotliny Karpackiej
na kulturę lubelsko-wołyńską – pierwszą eneolityczną kulturę w Małopolsce. Analiza porównawcza ceramiki
z grobu 7 kultury lubelsko-wołyńskiej z Książnic (Małopolska) wskazuje jako główny nurt analogii
horyzont Hunyadihalom-Lažňany, do którego nawiązania wg schematu Sławomira Kadrowa i Anny Zakościelnej,
występują w KLW pod koniec fazy III, czyli ok. 3700–3600 BC (Kadrow, Zakościelna 2000).
Jednocześnie data radiowęglowa (5180±35BP) dość precyzyjnie umieszcza omawiany zespół na przełomie
V i IV tysiąclecia BC, a dokładniej ok. 4050–3940 BC, co wg schematu S. Kadrowa i A. Zakościelnej
oznacza, iż mielibyśmy do czynienia z obiektem z fazy II. Niezwykle ważnym czynnikiem, który wpłynął
na interpretację omawianego grobu okazały się nowe dane dotyczące chronologii absolutnej epoki miedzi
w Kotlinie Karpackiej. W świetle nowej chronologii radiowęglowej horyzontu Hunyadihalom-Lažňany
w Kotlinie Karpackiej (ok. 4200 – 3800 BC wg Raczky, Siklósi 2013; ok. 4000 – 3800 BC wg Brummack,
Diaconescu 2014), data z grobu 7 z Książnic dobrze współgra z inwentarzem ceramicznym o cechach
horyzontu Hunyadihalom-Lažňany. Obecność wpływów Hunyadihalom-Lažňany w Małopolsce na przełomie
V i IV tysiąclecia BC zmusza do postawienia pytań o ich znaczenie w rozprzestrzenianiu się atrybutów
„epoki miedzi” na północ od Karpat. Coraz wyraźniej rysuje się teza, że nowe trendy kulturowe,
których wyrazem była zapożyczona z terenu Kotliny Karpackiej ideologia sepulkralna podkreślająca elitaryzm
pochówków, wyodrębniająca sacrum i profanum w sensie przestrzennym, oraz silnie akcentująca
dymorfizm płciowy, mogły być w większym stopniu wynikiem oddziaływań horyzontu Hunyadihalom-
-Lažňany, a nie tylko, jak tradycyjnie zakładano, kultur Tiszapolgár i Bodrogkeresztúr.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00