Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Socjologiczne i pedagogiczne problemy globoedukacji

Tytuł:
Socjologiczne i pedagogiczne problemy globoedukacji
Sociological and pedagogical problems of globoeducation
Autorzy:
Woźniak, Robert B.
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/442284.pdf
Data publikacji:
2019-12-20
Wydawca:
Towarzystwo Wiedzy Powszechnej w Szczecinie
Tematy:
globalizacja
globoedukacja
poziomy i formy
globalization
globoeducation
levels and forms
Źródło:
Edukacja Humanistyczna; 2019, 2; 7-26
1507-4943
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Głównym celem artykułu jest ukazanie problemów wokół pojęcia globalizacji i globoedukacji oraz dylematów edukacji. Ważnym jest aby kwestie edukacji znać zarówno z przeszłości i widzieć w teraźniejszości oraz myśleć o przyszłości, aby wizja ta towarzyszyła wszystkim formom globoedukacji i życia społecznego. Szersze otwarcie teoretyczne otworzył model globopedagogiki i globoedukacji Roberta Woźniaka, wprowadzany do szkół i innych instytucji (np. do prywatnych i publicznych szkół i przedszkoli). Aktualnie system oświatowy ma kłopoty z podmiotowością, a także z globalizacją, manipulacją i neoliberalizacją, jak i zjawiskami kompatybilności lokalnych i europejskich systemów edukacyjnych (znajomość języków, operowanie urządzeniami elektronicznymi, porozumiewa nie się i inne). Kłopoty te pochłonie globowirtualność edukacji, bądź nada nową pozycję. Wirtualność staje się nie tylko kategorią, jest zarazem hiperaktualna w określonym miejscu, szkoły czy też laboratorium, stanowiąc bezprecedensowy skok cywili zacyjny. Czasy przełomu wyznaczają nowy model szkoły, zwiększają jej funkcje i odpowiedzialność. Współczesna szkoła staje się instrumentem: upodmiotowienia, humanizacji, kreatywności i demokracji. W prezentowanym artykule przedstawiam tezy dotyczące obszaru edukacji. Pierwsza dotyczy szeroko rozumianych procesów globalizacyjnych niosących ze sobą obok korzyści ograniczenia i zagrożenia. Druga natomiast przedstawia szanse edukacji szkolnej w warunkach neoliberalizacji. Trzecia część dotyczy dylematów przedmiotu edukacji, przybliża wielowymiarowość procesów globalizacji do homogenizacji świata.

The main goal of the article is to show problems around the concept of globalization and globoeducation as well as education dilemmas. It is important for education issues to be familiar both from the past and to see it in the present and to think about the future, that this vision should accompany all forms of globoeducation and social life. The wider theoretical opening has opened the model of globo education and glo boeducation of Robert Woźniak, introduced to schools and other institutions (eg to private and public schools and kindergartens). Currently, the educational sys tem has problems with subjectivity, as well as globalization, manipulation and neoliberalization, as well as compatibility phenomena of local and European ed ucational systems (knowledge of languages, operation of electronic devices, communication and others). These problems will be absorbed by the education's globality, or give a new position. Virtuality becomes not only a category, it is also hyper actual in a specific place, school or laboratory, constituting an unprecedented leap of civilization. The times of breakthrough determine the new school model, increase its functions and responsibility. Contemporary school becomes an instrument of empowerment, humanization, creativity and democracy. In the presented article, I present the thesis concerning the area of educations. The first concerns broadly understood globalization processes carrying alongside the benefits of limitation and danger. The second one presents the chances of school education in the conditions of neoliberalization. The third part deals with the di lemmas of the subject of education, which approximates the multidimensionality of globalization processes to homogenize the world.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies