The text presents the Galician period (1885–1918) of the Lvov-Warsaw School. It highlights
the founder of the School, Kazimierz Twardowski, and his scientific, didactic, and organizational
activity. It discusses the oeuvre of Twardowski and other proponents of the School
(J. Łukasiewicz, S. Leśniewski, W. Witwicki, T. Kotarbiński, Z. Zawirski, S. Baley, M. Borowski,
W. Tatarkiewicz, K. Ajdukiewicz, T. Czeżowski) from the Galician period. The School
was characterized by rationalism, scientism, realism, antipsychologism, intentionality of consciousness,
the classical notion of truth, objectivism, absolutism in epistemology and axiology,
as well as a particular interest in cognitive sciences (logic, semiotics, methodology, and psychology).
Artykuł przedstawia galicyjski etap szkoły lwowsko-warszawskiej, przypadający na lata
1895–1918. Eksponuje postać jej twórcy, Kazimierza Twardowskiego, jego działalność naukową,
dydaktyczną i organizacyjną. Omawia również przypadający na okres galicyjski dorobek
innych przedstawicieli szkoły (J. Łukasiewicza, S. Leśniewskiego, W. Witwickiego, T. Kotarbińskiego,
Z. Zawirskiego, S. Baleya, M. Borowskiego, W. Tatarkiewicza, K. Ajdukiewicza,
T. Czeżowskiego). Szkołę charakteryzowały: racjonalizm, scjentyzm, realizm, antypsychologizm,
intencjonalność świadomości, klasyczna koncepcja prawdy, obiektywizm i absolutyzm
w teorii poznania i aksjologii oraz szczególne zainteresowanie dyscyplinami poznawczymi
(logiką, semiotyką, metodologią, psychologią).