Kazimierz Ajdukiewicz (1890–1963) znany jest przede wszystkim jako wybitny logik oraz
jako jeden z głównych przedstawicieli szkoły lwowsko-warszawskiej. Praktycznie nieznane są
natomiast jego dokonania w zakresie etyki. W świetle zachowanych materiałów archiwalnych
okazuje się, że problemy etyczne stanowiły także przedmiot jego zainteresowania. Wyrazem
tego było jego wystąpienie w Warszawskim Uniwersytecie Powszechnym wygłoszone najprawdopodobniej
w 1927 r., w którym wskazał na przyczyny zainteresowania problematyką filozoficzną.
Za najważniejszą z nich uznał wtedy potrzebę znalezienia busoli życiowej wskazującej
na godziwe drogi osiągania realizowanych celów. Momentem przełomowym dla Ajdukiewicza
stał się jednak rok akademicki 1931/32, w którym przejął po przejściu Kazimierza Twardowskiego
na emeryturę prowadzenie wykładów z etyki. Wykładał na sposób nowatorski, realizując
program etyki analitycznej. Punktem wyjścia dla jego rozważań była próba analizy pojęcia
„dobro” zarówno w języku potocznym, jak i języku logiki. Doszedł wówczas do wniosku, że
pojęcie to jest stosowane na zasadzie zwyczaju językowego (uzusu) i nie ma własciwie swojego
desygnatu. W konsekwencji musiał przyjąć, że jest ono nieanalizowalne. Swoistą kwintesencją
etycznych rozważań Ajdukiewicza był natomiast jego wykład „O sprawiedliwości” wygłoszony
w 1939 r. na uroczystej akademii poświęconej pierwszej rocznicy śmierci Kazimierza Twardowskiego.
Sformułował wówczas formułę sprawiedliwości osadzoną również na uzusie językowym,
którą nazwał „zasadą równej miary”. Ajdukiewicz był więc pierwszym w Polsce etykiem
analitycznym, a jego dokonania w tym zakresie zasługują na upowszechnienie.
Kazimierz Ajdukiewicz (1890-1963) is known primarily as an outstanding logician and as
one of the main representatives of the Lviv-Warsaw school. His achievements in the field of
ethics are practically unknown. In the light of the preserved archival materials, it turns out that
ethical problems were also the object of his interests. An expression of this was his speech at the
Warsaw Public University, which probably took place in 1927, in which he pointed out the
reasons for his interest in philosophical issues. For the most important of them, he recognized
the need to find a life compass pointing to the right ways to achieve certain goals. The turning
point for Ajdukiewicz became the academic year 1931-1932, in which he took over lectures on
ethics after Kazimierz Twardowski retired. He conducted his lectures in an innovative way,
implementing the program of analytical ethics. The starting point for these considerations was
the attempt to analyze the concept of “good” in the ordinary and logical language. He came to
the conclusion that this concept is applied on the basis of linguistic custom/usage and in fact
does not have any referent. As a result, he had to assume that it was unanalyzable. The essence
of Ajdukiewicz's ethical reflections was his lecture “On Justice” presented in 1939 at the celebration
devoted to the first anniversary of the death of Kazimierz Twardowski. He then formulated
a formula of justice also embedded in the linguistic custom, which he called the “principle
of an equal measure”. Ajdukiewicz was thus the first analytical ethicist in Poland, and his
achievements in this area deserve to be widely disseminated.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00