The presented article is a conceptual work. It examines the poetry of Anna Frajlich-Zając
(born in 1942-). The article aims at presenting Frajlich’s poetry using a very unique perspective of God
and religion, which was never applied to her poetry in the past. It is also an attempt to comprehensively
envision this poetry as the “palimpsest of meanings” that leads to polyphony of aesthetic values. The
research method applied to the article is based on thematic critique. We also use the principles of the
“hermeneutic circle” by Wilhelm Dilthey (1833-1911) to conduct the analysis. The “hermeneutic
circle” stresses synergistic effects between the “whole” and “parts” of poetic writings. Finally, we
underline Frajlich’s symbolic imagination as part of our methodology. The article shows an evolving
structure of the idea of God and religion in the poetry of Anna Frajlich. It introduces the concept of
“homo viator,” “religious syncretism,” and “closed”/“open” religion. It provides the unique interpretation
of Frajlich’s poetry. The intellectual conclusions of the article are not limited to academia and
journalism. They are useful to investigate popular culture and links that exist among religion, literature
as well as philosophy. The results of this analysis can lead to new solutions in the humanities (literature,
art, and philosophy). Also, they provide grounds for further research. The article is socially applicable in academia. It could be interesting for students as well as educators/academic instructors. The article
provides a new and creative analysis of literary writings by Frajlich.
Artykuł jest rodzajem tekstu konceptualnego. Analizuje on poezję Anny Frajlich, posługując
się ideą Boga i religii, co prowadzi w rezultacie do oryginalnych rozwiązań. Jest on próbą całościowego
opisania tej poezji (definiowanej, jako „palimpsest znaczeń”), która odsłania polifonię jakości estetycznych.
Metodologia artykułu opiera się głównie na krytyce tematycznej oraz założeniach hermeneutyki
Wilhelma Diltheya (1833-1911). Koło hermeneutyczne jest postrzegane w tej analizie jako zależność
interpretacyjna pomiędzy „częścią” i „całością” dzieła. Wychodzimy z założenia, że jednostkowa
oraz izolowana „część” poszczególnych utworów wiedzie nieuchronnie w stronę ukrytej, semantycznej
„całości” w poezji Anny Frajlich. Artykuł odsłania rozwijającą się strukturę tej poezji i wprowadza
różnorodne pojęcia („homo viator”, „synkretyzm religijny”, „zamknięta / otwarta religia” i inne), aby ją
całościowo opisać. Analiza taka odsłania głębokie i unikalne warstwy wyobraźni poetyckiej Anny
Frajlich. Wnioski i rozwiązania intelektualne, proponowane w artykule, mogą być przydatne nie tylko
w badaniach naukowych, kręgach uniwersyteckich lub dziennikarskich. Są one również pomocne w
definiowaniu współczesnych założeń kultury popularnej i socjologii kultury oraz relacji istniejących
pomiędzy religią, literaturą i filozofią. Mogą one, ponadto, prowadzić do nowych odkryć w dziedzinie
nauk humanistycznych, bo badanie linii rozwojowej (znaczenie Boga i religii) w poezji Anny Frajlich
jest nowe, twórcze oraz oparte na utworach, wydanych zarówno w języku polskim jak i angielskim.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00