W artykule, obejmującym pierwszą część tematyki dotyczącej transportu
publicznego jako elementu strukturalnego metropolii, ujęto syntetycznie
istniejące i planowane zasady szynowego transportu publicznego na obszarze
kształtującej się metropolii warszawskiej, w szczególności jej śródmieścia.
Celem przeprowadzonej analizy jest zebranie wiedzy o istniejących systemach
transportowych: kolejowych różnej rangi (także Szybkiej Kolei Miejskiej),
metra, tramwaju na tle dominującego obecnie ruchu samochodów
indywidualnych.
Przedmiotem badań będzie porównanie sytuacji na obszarze Warszawy
z najlepiej funkcjonującymi modelami obsługi transportowej w głównych metropoliach
europejskich. Posłuży to wydobyciu niedociągnięć w niezależnym
od siebie kształtowaniu różnych sieci transportowych w mieście. W dyskusji
przedstawione będą różne opinie, postawy i zasady odnośnie do sposobów
obsługi komunikacyjnej zarówno miasta i jego centrum, jak i zapewnienia dostępności
do węzłów aktywności w Warszawie dla użytkowników z zewnątrz,
dojeżdżających codziennie z terenów położonych w promieniu do 100 km.
Wnioski z pierwszej części, zawarte w niniejszym artykule, dotyczyć
będą modernizacji konkretnych sieci transportowych, a w części kolejnej
konkretnych kierunków naprawy niesprawnego i niespójnego systemu transportowego,
gwałtownie rozrastającej się metropolii stołecznej.
The article, covering the first part of the subject of a public transport
as a structural element of the metropolis, synthetically discusses existing
and planned principles of public rail transport in the area of the developing
Warsaw metropolis, in particular its downtown. The aim of the analysis is to
collect knowledge about existing transport systems: railways of various ranks,
including Szybka Kolej Miejska (Warsaw’s suburban train), the underground,
the trams on the background of currently dominating individual car traffic.
The subject of the research will be a comparison of the situation in the area
of Warsaw with the best-functioning models of transport services for the city
centers in the leading European metropolises. This will help to bring down
shortcomings in the independent shaping of different transport networks in
the city. The discussion will present different opinions, attitudes and principles
regarding the methods of communication service both for the city and its
center, as well as ensuring access to activity nodes in Warsaw for external
users, commuting every day from areas located within a radius of up to 100
km. around.
The conclusions from the first part in this article will concern the
modernization of specific transport networks, and from the next part the
specific directions of repairing the inefficient and inconsistent system of the
rapidly growing metropolis of the capital.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00