Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Zmiany na rynku usług turystycznych w Polsce w ujęciu regionalnym

Tytuł:
Zmiany na rynku usług turystycznych w Polsce w ujęciu regionalnym
Changes in the Tourist Services Market in Poland in Regional Perspective
Autorzy:
Szajt, Marek
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/438394.pdf
Data publikacji:
2018
Wydawca:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Tematy:
analiza regionalna
sezonowość w turystyce
turystyka
tourism
regional analysis
seasonality in tourism
Źródło:
Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego; 2018, 32, 1; 85-95
2080-1653
Język:
polski
Prawa:
CC BY-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Rynek usług turystycznych w Polsce, podobnie jak w innych państwach, stale się rozwija. Zmiany w jego układzie przestrzennym warunkowane są z jednej strony popytem wewnętrznym i zewnętrznym, z drugiej zaś możliwościami rozwoju poszczególnych regionów. Celem pracy była analiza zmian w ruchu turystycznym w układzie przestrzennym i czasowym w odniesieniu do regionów Polski klasy NUTS2. Analizy wykonano z wykorzystaniem danych pochodzących z banku danych regionalnych i lokalnych GUS (2017). W analizach zastosowano narzędzia z zakresu analizy statystycznej. Wyniki wskazują, że pomimo pozornego stabilnego i zrównoważonego rozwoju w niektórych województwach proces ten jest szybszy, a w niektórych – jak lubuskie – obserwujemy wręcz spadek liczby turystów na przestrzeni ostatnich lat. Widzimy także wyraźne różnice w sezonowości pomiędzy turystami rezydentami i nierezydentami oraz częstotliwości odwiedzin poszczególnych regionów przez te grupy. Polskie regiony nadmorskie okazują się być dużo bardziej atrakcyjne dla rodzimych turystów, podobnie jak tereny narciarskie w zimie. Turyści z zagranicy odwiedzają częściej duże miasta, takie jak Warszawa, Kraków czy Wrocław, i ich okolice, z czego wynika przedłużenie sezonu wysokiego nawet do października.

The tourist services market in Poland, as in other countries, is constantly developing. Changes in its spatial arrangement are conditioned on the one hand by internal and external demand, and on the other by the development possibilities of individual regions. The aim of the study was to analyze changes in tourist traffic in a spatial and temporal layout with respect to Polish NUTS2 regions. The analyses were performed using data from the regional and local CSO data bank. In the research, tools in the field of statistical analysis were used. The results indicate that despite the apparent stable and sustainable development, in some voivodeships this process is faster and in some of them – Lubuskie – we can observe a drop in the number of tourists over the last years. There are also significant differences in seasonality between residents and non-residents and the frequency of visits in different regions. Polish coastal regions appear to be much more attractive to native tourists, as are ski areas in winter. Tourists from abroad visit large cities such as Warsaw, Krakow, Wroclaw and the surrounding area, which is the extension of the high season even until October.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies