Ocena skuteczności dogoterapii w rehabilitacji dzieci z zespołem Downa. Doniesienie wstępne Evaluation of the effectiveness of the dog-assisted therapy in the rehabilitation of children with Down syndrome. Preliminary report
Wstęp. Dzieci niepełnosprawne, podobnie jak ich pełnosprawni
rówieśnicy, powinny mieć możliwość posiadania
hobby. Poprzez niestandardowe formy wspomagania terapii
można, realizując cele rehabilitacyjne, kształtować u dziecka
zainteresowania, rozwijać pasje. Głównym celem poznawczym
badań była ocena skuteczności zajęć dogoterapii jako
metody wspomagania terapii dzieci z zespołem Downa.
Materiał i metody. Badaniami objęto 36 dzieci z zespołem
Downa. Średni wiek badanych to 11,2 lat. Ponadto 19 z nich
uczęszczało na zajęcia dogoterapii w ramach wspomagania
terapii. Większość dzieci charakteryzowała się umiarkowanym
(n=19) lub znacznym (n=11) stopniem niepełnosprawności.
Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego. Narzędziem
badawczym była autorska ankieta wypełniana przez rodziców
dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Ankieta składała
się z 21 pytań. Dotyczyły one oceny sprawności fizycznej
dziecka, zmian w zakresie lokomocji, samoobsługi oraz koordynacji
wzrokowo-ruchowej od momentu rozpoczęcia zajęć.
Wyniki. Większość dzieci uczestniczących w zajęciach
dogoterapii poczyniło znaczące postępy w zakresie komunikowania się z otoczeniem (95%) i pewności siebie (89%).
Zaobserwowano znaczną poprawę samodzielności, trybu życia
oraz uspołecznienia. W stosunku do grupy porównawczej
różnice były istotne statystycznie (p<0,001). Wyraźnych różnic
pomiędzy grupami nie stwierdzono w zakresie sprawności
fizycznej.
Wnioski. 1. Zajęcia dogoterapii dla dzieci z niepełnosprawnością
intelektualną są formą terapeutyczną dotąd niedostatecznie
poznaną, jednak wyniki osiągnięte przez dzieci z grupy
badanej wskazują na jej wysoką skuteczność. 2. Zachodzi
potrzeba poszukiwania i ewaluacji innych alternatywnych
form wspomagania terapii dzieci niepełnosprawnych.
Introduction. Similarly to their healthy peers, handicapped
children should have the possibility of fulfilling their hobbies.
Apart from rehabilitating, non-standard forms of therapy help
shape the child’s interests, develop the child’s passions. The
main aim of this study was to evaluate the effectiveness of
therapy dog sessions as a supplementary therapeutic method
dedicated to children with Down Syndrome.
Material and methods. The research was carried out on a
group of 36 children with Down Syndrome. Their average
age was 11.2. 19 of them attended dog therapy sessions
conducted as part of their therapies. The majority of children
were characterized by moderate (n=19) and severe (n=11)
mental retardation. The diagnostic poll method was applied
in the research. The research tool was an authorial survey filled
in by the parents of children suffering from mental retardation.
The survey comprised of 21 questions concerning the child’s
physical fitness, locomotion lesions, self-care and visual-motor
coordination from the beginning of the classes.
Results. Majority of children attending dog therapy sessions
made considerable progress in their ability to communicate with the environment (95%) and self-confidence (89%).
Improvement was also noted in the area of lifestyle and
sociality. Differences between the judo group and the control
group were statistically significant (p<0.001). However,
distinguishable differences were not recorded in the area
of physical fitness.
Conclusions. 1. The therapeutic value of dog therapy
dedicated to children with mental retardation has not
been recognized yet. However, the results achieved by a
group of patients attending them clearly indicate their high
effectiveness. 2. There is the need to look for and evaluate
new form of supporting therapy children with mental
retardation.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00