Niepożądane efekty stosowania środków psychoaktywnych przez studentów fizjoterapii Undesired effects of psychoactive substances consumed by students of physiotherapy
Stany wzmożonej aktywności umysłowej i fizycznej są powodem
do poszukiwania i przyjmowania przez studentów
środków wspomagających funkcje poznawcze, zwłaszcza
w okresie zbliżających się zaliczeń oraz sesji egzaminacyjnych.
Celem pracy była ocena skali zjawiska stosowania przez
studentów środków wspomagających funkcje poznawcze.
Dokonano oceny: rodzaju środków stosowanych przez
studentów, ilości zażywanych substancji psychoaktywnych,
efektu stosowania tych substancji, poziomu świadomości
następstw spożywania „psychoaktywantów”.
Badaniem ankietowym objęto 254 studentów obojga płci,
w wieku 19-25 lat, z czterech ośrodków akademickich
w kraju.
Na podstawie analizy uzyskanych wyników stwierdzono,
że najczęstszym środkiem psychoaktywnym, przyjmowanym
przez badanych studentów są napoje energetyzujące
(21% ankietowanych), 19% badanych stosuje suplementy
witaminowe, 10% regularnie pije kawę, 8% stosuje preparat
„plusssz active”, po 5% ankietowanych wskazało na przyjmowanie
lecytyny oraz karnityny. Okazało się, że efedrynę
w połączeniu z napojami energetyzującymi stosuje 4%
badanych, również 4% stosuje kreatynę. Wśród ubocznych
skutków przyjmowania, na pierwszym miejscu znajdują
się zaburzenia wegetatywne (33%), zaburzenia snu (19%),
uzależnienie (11%), problemy metaboliczne (8%), zaburzenia
krążenia (8%), kłopoty z koncentracją (6%), spowolniony
refleks (6%) oraz uczucie osłabienia (3%). Najczęściej środki
psychoaktywne aplikowane są w okresie zaliczeń i sesji
egzaminacyjnych (60%), podczas treningu (28%), w celu usunięcia objawów zmęczenia (6%), pozostałe 6% badanych
zażywa je codziennie.
Wnioski: 1. Nie zaobserwowano różnic w stosowaniu środków
psychoaktywnych między kobietami a mężczyznami.
2. Najczęściej spożywanym środkiem psychoaktywnym są
napoje energetyzujące. 3. Głównym powodem zażywania
substancji psychoaktywnych przez studentów jest chęć
poprawy koncentracji przed sesją.
Increased mental and physical activity states are the reason
to search and ingest cognitive functions aids by students,
especially during upcoming finals and examination sessions.
The aim of this study was to assess the scale of the use by
students of cognitive aids. Evaluation was performed of:
types of substances used by students, quantity of ingested
psychoactive substances, effects of substances used, and
outcome awareness level after ingestion of “psychoactive”
substances. Study questionnaire involved 254 students
of both genders, at the age of 19-25 from four academic
institutes in the country.
Based on the analysis results indicated that most common
psychoactive substance used by the surveyed students are
the energy drinks (21% of respondents), 19% of surveyed
used vitamin supplements, 10% regularly drinks coffee, 8%
used “plusssz active” substance, 5% of respondents indicated
the intake of lecithin and carnitine. Study showed that the
combination of ephedrine and energy drinks were used by
4% of respondents also 4% used creatine. Among the side
effects of the psychoactive substances in the first place are
vegetative disorders (33%), sleep disorders (19%), addiction
(11%), metabolic disorders (8%), trouble concentrating (6%),
slowed reflexes (6%), and asthenia (3%). Most psychoactive
substances are applied during the finals and examination
sessions (60%), during workout (28%), to remove the
symptoms of fatigue (6%), remaining 6% of the respondents
ingests psychoactive substances on a daily bases.
Conclusions: 1. There were no differences in the use of
psychoactive substances among men and women. 2. Most consumed psychoactive agent is energy drinks. 3. The main
reason of use of psychoactive substances by students is the
desire to improve concentration before the examination
session.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00