Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Subject: Construct or Acting Being? The Status of the Subject and the Problem of Solipsism in Wittgenstein’s Tractatus

Tytuł:
Subject: Construct or Acting Being? The Status of the Subject and the Problem of Solipsism in Wittgenstein’s Tractatus
Autorzy:
Heflik, Włodzimierz
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/437127.pdf
Data publikacji:
2011
Wydawca:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Instytut Filozofii i Socjologii
Źródło:
ARGUMENT: Biannual Philosophical Journal; 2011, 1, 1; 49-67
2083-6635
2084-1043
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-SA: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkach 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Podmiot – konstrukt czy istota działająca? Status podmiotu oraz problem solipsyzmu w Traktacie Wittgensteina. W Traktacie i Notatnikach 1914-1916 Wittgenstein rozwija pewne tematy związane z naturą podmiotu, transcendentalizmem, solipsyzmem i mistycyzmem. Chociaż Wittgenstein odrzuca naiwne, psychologiczne rozumienie podmiotu, zachowuje ideę podmiotu metafizycznego, tzw. „filozoficzne Ja”. Przedstawione tu rozważania naświetlają dwa sposoby pojmowania podmiotu: (1) podmiot jako granica (świata); (2) podmiot (Ja) jako świat. Autor artykułu podejmuje analizę różnych metod pojmowania podmiotu, zarówno metody logicznej, jak i transcendentalnej. Następnie omawia naturalistyczne, czy też redukcjonistyczne konsekwencje przyjęcia solipsyzmu, wskazane przez Wittgensteina. Ponadto autor odnosi się do pojęcia „podmiotu woli” wprowadzonego w Traktacie. Wreszcie, autor stawia pytanie: czy podmiot metafizyczny jest granicą świata tożsamą z podmiotem woli? Poszukując odpowiedzi, można wskazać na istotne trudności stanowiska Wittgensteina. Stają się one szczególnie widoczne, kiedy badamy stwierdzenia Wittgensteina odnoszące się do mistycyzmu. Kategoria podmiotu wydaje się zyskiwać nowy wymiar, gdy rozważamy ją właśnie w tym kontekście. W konkluzji autor proponuje interpretację zainspirowaną Schopenhauerowską koncepcją podwójnego aspektu podmiotowości, która może okazać się pomocna w przezwyciężeniu wspomnianych trudności.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies