Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Uniwersyteckie kształcenie nauczycieli historii w okresie Drugiej Rzeczypospolitej.

Tytuł:
Uniwersyteckie kształcenie nauczycieli historii w okresie Drugiej Rzeczypospolitej.
Autorzy:
Nowarski, Czesław
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/436184.pdf
Data publikacji:
2001
Wydawca:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Tematy:
szkolnictwo wyższe w okresie międzywojennym
historia oświaty
Źródło:
Res Gestae. Czasopismo Historyczne; 2001, 1; 203-236
2450-4475
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Graduates of historical studies from five State universities (University of Warsaw, Poznań, the Jan Kazimierz University in Lvov, and the Stefan Batory University in Vilnius) that were active during the Second Republic of Poland were primarily employed in the secondary school sector. With that perspective in mind, they were adeąuately trained in subject contents, methodology and (to a lesser degree) teaching techniąues. First of all, the students participated in historie seminars covering all major epochs in history and supplementary disciplines, social and economic history and regional history. They listened to lectures delivered by many outstanding historians, such as M. Handelsman, O. Halecki, W. Tokarz, L. Piotrowicz, W. Konopczyński, J. Dąbrowski, K. Tymieniecki, A. Skalkowski, F. Bujak. The supervisors of all seminars in contemporary universities were leading historians who guaranteed a high level of studies. There were few practical classes and assistants’ task was to prepare books, bibliographical sources and other didactic aids morę than to conduct teaching activities. An important factor that had a great influence on the course and the outeome of historical studies was eąuipping university libraries and laboratories with textbooks and other published materials. Universities varied considerably in that respect. Warsaw and Cracow were eąuipped best, in Vilnius the situation was the worst. The list of authors of major textbooks included the names of L. Piotrowicz, R. Gródecki, J. Dąbrowski, S. Zachorowski, W. Konopczyński, H. Mościcki, A. Szelagowski, O. Halecki, W. Sobieski and others. The mentioned Piotrowicz also prepared a set of wali maps for ancient history (Greece, Italy, and the Roman Empire). The system and course of M.A. seminars at the pre-war universities reveal a considerable strietness of studies completion and obtaining the M.A. degree. The activity of the Pedagogical College, and especially teaching programmes and curriculum of methods of teaching history course appear very interesting and may be an inspiration for the modem teacher training practice at university level nowadays.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies