Jak sobie radzić z „małym geniuszem” – metody wspierania dziecka zdolnego How to cope with a „little genius” – the methods of supporting a talented child
Pracując w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej najczęściej spotykam się
z dziećmi, które mają kłopoty w szkole lub swoim aspołecznym zachowaniem próbują
zwrócić na siebie uwagę opiekunów i rówieśników. Na badania diagnostyczne i różnego
rodzaju terapie w poradni trafiają uczniowie, których postępami w nauce, lub zachowaniem
pedagodzy i rodzice są zaniepokojeni. Dzieci o wysokim ilorazie inteligencji
zazwyczaj nie wpisują się w ten schemat. Osoby pracujące z dziećmi zazwyczaj nie
kojarzą uczniów zdolnych jako jednostki wymagające wsparcia. Jednak odpowiednie
podejście i stymulowanie konkretnych funkcji może przyczynić się do pełniejszego
wykorzystania ich wrodzonego potencjału i zwiększenia możliwości osiągania sukcesów
wyższych niż przeciętne.
W pracy przedstawię przekrojowo teorie zdolności, ostatecznie opierając się na teorii
Czesława Nosala. Następnie opiszę wybrane modele funkcjonowania zdolności i na
podstawie Triadycznego Modelu zdolności Franza Monksa zaprezentuję mechanizm
powstawania wybitnego talentu. Wybrane koncepcje teoretyczne osadzę w warunkach
szkolnych, przedstawiając proces selekcji uczniów do grupy dzieci zdolnych i opiszę
przebieg prowadzonych z nimi warsztatów dotyczących ćwiczenia umiejętności
twórczego myślenia, i nauki technik zapamiętywania. Przedstawię również wyniki
przeprowadzonej ewaluacji po przeprowadzonym autorskim programie tychże warsztatów.
Wszystkie podjęte kroki ujmę jako badanie w działaniu, według teorii Kurta Lewina,
zaprezentowanej przez Krzysztofa Konarzewskiego. Na koniec opiszę ciekawe zjawiska, które zaistniały po zakwalifikowaniu uczniów do grupy dzieci zdolnych
i efekty naszej pracy.
During my work in a Psychological-and-Didactic Consultancy I mostly encounter
children who have trouble at school or who try to attract attention of their supervisors
and peers through their asocial behavior. Children who are sent to the Consultancy for
diagnostic evaluation or various therapies are those whose parents and teachers worry
about their academic achievements or attitude. Highly intellectual children do not fit
into this pattern. Professionals working with such children mostly do not associate them
with the kids who need any aid. However, an adequate approach and stimulation of
specific functions may contribute to better use of their inborn potential and increase
possibility of outstanding success.
The present paper presents a range of talent theories based on Czesław Nosal’s theory.
Subsequently, selected models describe how talents function. Further, a mechanism
of creating an outstanding talent are presented on the basis of the Franz Monks’ Triadic
Model of Talent. The theoretical concepts are embedded in a context of school and
show a talented pupil selection process. Afterwards there is a description of workshops
and trainings of creative thinking and memory techniques. Results of evaluation of the
authorial workshops are presented. The present research is based on Kurt Lewin’s theory
as presented by Krzysztof Konarzewski. Finaly, there is description of interesting
phenomena that occurred after the talented pupil selection process took place.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00