Tytuł pozycji:
Przemiany opiekuńczo-wychowawczego środowiska rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym – przeszłość i teraźniejszość
- Tytuł:
-
Przemiany opiekuńczo-wychowawczego środowiska rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym – przeszłość i teraźniejszość
Changes in the Protective and Educational Environment of Families with Disabled Children – the Past and the Present
- Autorzy:
-
APANEL, DANUTA
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/435777.pdf
- Data publikacji:
-
2011
- Wydawca:
-
Uniwersytet Wrocławski. Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych. Instytut Pedagogiki. Zakład Historii Edukacji
- Tematy:
-
family, care – education environment, disabled child, changes.
- Źródło:
-
Wychowanie w Rodzinie; 2011, IV, (4/2011)
2082-9019
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This study outlines changes in an environment of a family upbringing
a disabled child in various historical ages, including sources of those changes. The
source of mentioned changes were mostly: the level of a social development, the level
of its culture, religious beliefs, norms and customs, political and economical situation,
as well as the level of scientific and technical development. The study includes also
the most representative examples depicting a social situation of such families, starting
from ancient Greece and Rome, thrughmiddle ages, renaissance until the time of the
French Revolution. Next comes difficult times of the 19 century,which worsened the
situation of those families. On the other hand, however it brought significant progress
to the science, especially to biology, psychology, medicine and pedagogic. It has a big
impact on changes in disabled people situation. The 20 introduced various and major
changes. From the one side it brought hope for alleviating the situation of the family
with disabled child, from the other tragic times of the Second World War and rapid
development of segregation forms in education and care for disabled people in PRL.
After political changeover, however one can observe positive tendencies. But there
are still significant requirements for social education in order to normalize their life
in terms of the disabled and their families' needs.