Fotografia rodzinna w pracy genealoga – perspektywa badacza zaangażowanego i niezaangażowanego Family photography in the work of a genealogist – perspectives of engaged and unengaged researchers
Artykuł, napisany przed dwoje badaczy, z których każdy reprezentuje inną perspektywę
oraz odmienne zaangażowanie emocjonalne w materiał badawczy, jakim są fotografie
rodzinne zebrane w Księdze Rodziny Ziemlińskich z Krobi 1867–1967, stanowi
analizę funkcji fotografii rodzinnej. Katalog funkcji został zaczerpnięty z literatury,
z publikacji Piotra Sztompki, Christophera Musselo oraz Pierre Bourdieu, a składały się
nań: (1) umocnienie wspólnoty, (2) inicjowanie i podtrzymywanie interakcji między
członkami rodziny, (3) prezentacja samego siebie, (4) dokumentacja życia rodzinnego,
(5) prestiż i (6) rozrywka. Funkcje te stanowiły punkt wyjścia do niezależnej analizy fotografii
rodzinnych zamieszczonych w Księdze, dokonanej przez badacza zaangażowanego
(genealoga, kronikarza rodu, potomka autora Księgi) oraz badacza niezaangażowanego,
który analizę materiałów wizualnych odnajduje w pryzmatach metodologicznych.
Dodatkowo, rozważania obojga autorów bogato zilustrowane zostały analizowanymi
materiałami – zdjęciami zamieszczonymi w Księdze, a także wykonanymi
w związku z nią – przy okazji zjazdów rodzinnych czy wywiadów prasowych na ten
temat. W części końcowej badacze stawiają wniosek, iż pomimo wzajemnego przenikania
się interpretacji, stawiania tych samych fotografii w charakterze ilustracji różnych
analizowanych funkcji, różnego stopnia zaangażowania emocjonalnego obu autorów, możliwe jest stworzenie spójnego obrazu znaczenia fotografii rodzinnej w genealogii.
Dlatego też zarówno interpretacja, jak i autointerpretacja mają swoją zasadność w badaniach
jakościowych opartych o analizę materiałów wizualnych.
The paper is written by thwo researchers, each representing a different perspective
and a different level of emotional engagement in the research material consisting of
family photos collected in Księga Rodziny Ziemlińskich z Krobi 1867–1967 [Chronicle
of the Ziemliński Family of Krobia 1867–1967]. The paper constitutes an analysis of
the functions of family photography. The catalogue of functions is found in reference
books and papers: the publications of Piotr Sztompka, Christopher Musselo, and Pierre
Bourdieu. It includes: (1) strengthening the feeling of community, (2) initiating and
preserving interactions between family members, (3) self-presentation, (4) documentation
of family life, (5) prestige, and (6) entertainment. These functions were the starting
point of independent analyses of the family photos found in the Chronicle. They were
carried out by an engaged researcher: a genealogist, the chronicler of the family, a descendant
of the author of the Chronicle and an unengaged researcher, who looks at the
analysis of the visual materials from a methodological perspective.
What is more, the reflections of both the researchers are illustrated with photos
from the Chronicle, and the photos made because of the book: during family reunions
and interviews conducted in relation to it. In the final part of the paper the researchers
propose that despite the mutual permeation of interpretations, perceiving the photos as
illustrations of different investigated functions, and different levels of emotional engagement
of both the authors, it is feasible to create a coherent image of the importance
of family photography in genealogy. That is why both interpretation and autointerpretation
are justified in qualitative research based on analysis of visual materials.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00