Rumuńscy przywódcy komunistyczni uważali, że po latach ciemnoty i wychowywania
dzieci w tradycyjnych zwyczajach „wychowanie w rodzinie wymaga dodatkowego
doradztwa”. Według Stearnsa „dzieci trzeba było stworzyć od nowa”, państwo
udawało, że wie więcej o potrzebach dzieci niż ich rodzice. W żadnym innym okresie
w historii państwo nie zastępowało rodziców w aż takim stopniu, poprzez szkołę, organizacje
dziecięce, edukowanie rodziców z użyciem różnych poradników pisanych przez
ideologów Partii, które były w pełni zgodne z komunistycznymi ideałami, ale mniej
wspólnego miały z rodzicielstwem. Dzieci stały się obiektem wychowania państwowego,
ponieważ „na rodzicach nie można było w pełni polegać przy wykonywaniu tego
zadania i potrzebowali dodatkowego doradztwa”. Celem badań jest ukazanie masowego
wtargnięcia państwa w życie rodzinne, przejmowania przez nie pewnych ról rodziców
i dziadków – często poprzez socjalizację bardzo małych dzieci – i kontroli, którą sprawowano
siłą, by spełnić wymagania Partii. Dzieci postrzegano raczej jako własność
państwa niż rodziców, co przyniosło pół wieku rozdarcia pomiędzy stare zwyczaje, do
których rodzice byli przyzwyczajeni, i nowe zasady wprowadzane siłą przez państwo.
Kładziemy nacisk na wsparcie dla matek i dzieci i cechy wychowania w czasach komunizmu.
The Romanian communist leaders believed that, after centuries of ignorance and
raisingchildren according to customs and habits, “family upbringing is in need of additional
guidance”. According to Stearns “children had to be remade1” and the state pretended
that it knew more about children’s needs that their own parents! More than in
any other historical period the state substituted itself for the parents, through the school,
children’s organizations and by indoctrinating the parents, using various guides and advice
books written by the ideologists of the party, fully complying with communist ideals
but less so with parenthood. The child is the object of state upbringing since
“parents were not fully reliable for the task of raising their own children and they
needed additional guidance”. The aim of this study is to reveal the massive intrusion of
the state into family life, the taking-over of some roles specific to parents and grandparents
– often by socialising children at very young ages – and the control that was reinforced
in order to accomplish the requirements of the party. More than belonging to
their parents, children were rather seen as belonging to the state and this brought half of
a century of dualism between the old habits that the parents were used to and the new
rules reinforced by the state. We shall stress the connexions between the proclamation
of gender equality, mass schooling, family support measures for mothers and children
and the characteristics of upbringing in the communist period.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00