Przedmiotem rozważań w artykule są prawne regulacje relacji pomiędzy rodzicami
a ich dziećmi, odnoszące się do władzy rodzicielskiej, z jednej strony, i praw dziecka –
z drugiej. Punktem wyjścia dla tych rozważań jest charakterystyka relacji: rodzice –
dziecko, obejmująca ich przejawy i rodzaje, kulturowe zróżnicowanie oraz przemiany,
jakim te relacje ulegały.
W artykule pokazano jak zmieniło się postrzeganie władzy rodzicielskiej i jak rozumie
się ją we współczesnym świecie (głównie w Polsce); opisane zostały podstawowe
zasady sprawowania władzy rodzicielskiej, w tym zasada dobra dziecka i interesu
społecznego, konieczności poszanowania podmiotowości dziecka i uwzględniania jego
wieku oraz dojrzałości w podejmowaniu decyzji, które go dotyczą. Wymienione zostały
atrybuty władzy rodzicielskiej i opisano pieczę nad osobą dziecka. W omówieniu instytucji
władzy rodzicielskiej podkreślono znaczenie występującego często błędnego jej
rozumienia, jak również niejasności w rozumieniu „dobra dziecka”. Z władzą rodzicielską
– szczególnym stosunkiem prawnym łączą się prawa dziecka jako prawa naturalne,
a nie dziecku nadane. W tekście ukazano historyczny kontekst tych praw i wyeksponowano
prawa osobiste dziecka.
W omówieniu prawnych kontekstów relacji rodzice – dziecko podkreślono służebną
rolę prawa w regulacji tych relacji. Opisano jak przepisy prawa odnoszą się do wychowania
i partnerstwa w interakcjach dorosłych z dzieckiem.
Tekst kończy się wskazaniem na znaczenie, jakie dla kształtowania relacji rodzice –
dziecko mają: wiedza i przekonania (rodziców i ich dzieci), dotyczące praw dziecka
i władzy rodzicielskiej oraz wynikająca z tego znaczenia konieczność poznania: tej
wiedzy i tych przekonań.
The subject of the dissertations in the article is law regulations relating to parents
and their children, referring to parental authority on one hand and children’s rights on
the other.
The starting point for these dissertations is study of the parent–child relationship,
including its types and ways of expression, cultural diversity and transformations
through which this relationship has undergone.
It is pointed out in the article how the perception of parental authority has changed
and how it’s understood in the modern world (mainly in Poland). Basic principles on
exercising parental authority are described including the principle of children’s sake
and the public interest, the necessity of respecting children’s subjectivity and taking
into account children’s age and maturity when making decisions which concern them.
Attributes of parental authority were listed and custody over the child described. When
discussing on institution of parental authority it was emphasized that this term is often
misunderstood as well as the term “children’s sake” causing ambiguities. Parental
authority is linked legally with children’s rights as natural rights, not given rights. The
historical context of those rights is shown in the text with the emphasis put on children’s
personal rights.
In discussing the legal contexts of parent-child relationship it was highlighted that
the law is only of ancillary importance for the adjustment of these relations. It is described
how regulations refer to upbringing and partnership in interactions between
adults and children.
The text ends by pointing out the significance of knowledge and beliefs (of parents
and their children) on children’s rights and parental authority for developing a parent–
child relationship. Consequently, this significance results in the need to study this
knowledge and these beliefs.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00