Czesław Wycech, jako minister oświaty w Tymczasowym Rządzie Jedności Narodowej,
podjął szereg inicjatyw mających na celu usprawnienie organizacji funkcjonowania
oświaty w powojennej Polsce. Wiele uwagi poświęcił ukształtowaniu podziału
terytorialnego administracji szkolnej. Postawił sobie za cel doprowadzenie do pełnej
realizacji obowiązku szkolnego. Poprawił strukturę szkolnictwa powszechnego, zniósł
trzystopniową organizację tych szkół i ustanowił klasy jednoroczne. Wprowadził do
szkół powszechnych przejściowe programy nauczania o zmienionej częściowo treści.
Przystąpił do działań zmierzających do zwiększenia liczby szkół średnich i zawodowych
oraz upowszechnienia wychowania przedszkolnego. Podjął próbę uspołecznienia
zarządzania oświatą na szczeblu gmin i powiatów. Wystąpił z ważnymi inicjatywami
ustawodawczymi, zmierzającymi do kompleksowego zreformowania polskiego systemu
oświaty i wychowania. Dążył do uruchomienia w sprzyjających warunkach ósmej
klasy szkoły powszechnej. Doskonalił system edukacji kształcenia nauczycieli. Pragnął
wychować młode pokolenie Polaków na miarę współczesnych potrzeb.
Czeslaw Wycech as education minister in the Interim Government of National Unity had taken a number of initiatives aimed at improving the functioning of the organization of education in post-war Poland. He devoted much attention to shaping the territorial division of the school administration. He set himself a target of fully implementing
compulsory education. He improved the structure of elementary education, abolished the three-level organization of these schools and established one-year classes. He introduced into elementary schools transitory curricula with partially revised content.
He joined the efforts to increase the number of secondary and vocational schools
and to popularize pre-school education. He attempted to organise educational management
at the level of districts and counties. He came up with some important legislative
initiatives, aimed at a comprehensive reform of the Polish system of education. He aspired
to open under favourable conditions, the eighth grade of elementary school. He
kept improving the teachers` training system in Poland. He wanted to educate the young
generation of Poles according to contemporary needs.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00