Peculiarities of the Collaboration between the Family and the Pre-school Educational Institution: the Qualitative Aspect Charakterystyka współpracy pomiędzy rodziną a instytucjami wychowania przedszkolnego w aspekcie jakościowym
We współczesnym społeczeństwie współpraca uznawana jest za wartość oraz inspirację,
a zatem jednym z najważniejszych składników współczesnej organizacji edukacji
jest działalność oparta na współpracy. Jest to szczególnie ważne w wieku przedszkolnym,
aby z powodzeniem można było rozwinąć umiejętność socjalizacji u dzieci i zapewnić
im edukację wysokiej jakości. A zatem niezbędne jest wzmocnienie interakcji
między dzieckiem, rodziną i instytucją edukacyjną, to jest: rozwinięcie partnerstwa
między rodziną a instytucją przedszkolną. Niewiele jest badań naukowych na Litwie
dotyczących cech charakterystycznych znaczących i aktualnych dla badania i analizy
procesu współpracy pomiędzy rodziną a instytucją przedszkolną, poprzez dyskusję
czynników wpływających na współpracę, jak również formy współpracy i sposobów jej
realizacji, które zapewniają wysoką jakość tego procesu. Celem badań jest analiza
współpracy pomiędzy rodziną a instytucją przedszkolną z perspektywy jakości. Metodami
badań są: analiza literatury naukowej, kwestionariusz, statystyczna analiza danych.
Analiza wyników wykazała, że jakość współpracy pomiędzy rodziną a instytucją
przedszkolną może być oceniania poprzez następującą działalność: mikroklimat instytucji
przedszkolnej; wychowanie i naukę dziecka; osiągnięcia wychowania (nauki)
dziecka; wsparcie i wspomaganie dziecka i rodziny; zarządzanie zasobami i instytucją.
Większość respondentów wskazała, że pozytywny mikroklimat instytucji i pracy zespołowej poprawił wydajność pracy oraz że efektywna współpraca jest podstawą pomyślnej
działalności instytucji przedszkolnej
The attitude of family members towards the process of collaboration, as well as its
peculiarities in the pre-school educational institution, is analysed in the article. The
most efficient ways and forms that allow one to ensure the quality of this process are
distinguished. It was revealed by the the analysis of scientific literature that recently it
discussed more and more often about children’s successful socialization and highquality
self-development which can be achieved through sustainable collaboration between
the members of the pre-school educational institution. In recent years highquality
collaboration in the pre-school educational institutions is considered valuable
and aspirational. The results of empirical study showed that the most effective forms of
collaboration in pre-school educational institutions distinguished by the family (parents)
of a pupil encompass individual conversations, teacher-parent meetings, various
festive and afternoon get-togethers organized by pre-school educators as well as consultations
with specialists. According to parents, a positive microclimate in a pre-school
educational institution combined with the cooperative work of the staff provides favourable
conditions for the establishment and development of a sufficient collaborative
process in the pre-school educational institution.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00