Economic aspects of the implementation of the Rural Development Programme 2014–2020. Reminiscences and projection Ekonomiczne aspekty wdrażania Programu Rozwoju Obszarów Wiejskiich 2014–2020. Reminescencje i projekcja
The second pillar of the Common Agricultural Policy
is an important element of support for Polish rural areas,
due to the need to improve the competitiveness of agricultural
producers, to transform the employment structure, to boost
infrastructure development and to implement tasks related to
the protection of the environment. Thus, the size of the funds
of the Rural Development Programme (RDP) for 2014–2020
and their allocation to different tasks is essential for the future
of rural areas. The aim of the article was to evaluate the
RDP for 2014–2020 from the point of view of the potential
economic consequences of its implementation. This rating
was made in two areas: the budget, and the construction of
selected activities. Data on the budget and the allocation of
funds in the new financial period indicate that the RDP limits
expenditures on some of the objectives, primarily related to
infrastructure and entrepreneurship. The priority actions are,
however, pro-investment and modernization, and improving
the position of farmers in the food chain. There are also programs
of a social nature, aimed at small farms and activities
with low added value (e.g. less favored areas, or LFA). Reducing
the budget of the RDP forced implementation of some
solutions, e.g. degressive payments and limits on the area and
economic size of farms; thereby both the smallest and larger
farms could be excluded from part of the support.
II filar wspólnej polityki rolnej jest ważnym elementem wsparcia polskich obszarów wiejskich, ze względu na konieczność
podniesienia konkurencyjności producentów rolnych, przekształcenia struktury zatrudnienia, potrzeb w zakresie rozwoju
infrastruktury oraz realizacji zadań związanych z ochroną środowiska naturalnego. Tym samym wielkość funduszy PROW
2014–2020 i ich alokacja na poszczególne zadania jest kluczowa dla przyszłości wsi. Celem artykułu była ocena Programu
Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 z punktu widzenia ekonomicznych aspektów jego realizacji. Ocena ta została
dokonana w dwóch obszarach: możliwości budżetowych oraz konstrukcji wybranych działań. Dane dotyczące budżetu i alokacji
środków pieniężnych w nowym okresie finansowym wskazują, iż w PROW kurczą się wydatki na niektóre cele, przede
wszystkim związane z budową infrastruktury i przedsiębiorczością. Priorytetem stają się natomiast działania proinwestycyjne
i modernizacyjne oraz poprawiające pozycję rolnika w łańcuchu dostaw żywności. Są także programy o charakterze socjalnym,
skierowane do małych gospodarstw oraz działania o niskiej wartości dodanej (np. ONW). Redukcja budżetu PROW wymusiła
ponadto wprowadzenie pewnych rozwiązań, np. degresywności płatności lub limitów powierzchni i wielkości ekonomicznej
gospodarstwa, przez co wykluczone z części wsparcia zostały zarówno gospodarstwa najmniejsze, jak i wielkotowarowe.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00