Relacje pomiędzy zorientowaniem przedsiębiorstw na wiedzę a ich wynikami ekonomicznymi Relations between companies orientation to knowledge and their business performance
Tematyka wiedzy stała się jednym z najczęściej poruszanych problemów w piśmiennictwie z zakresu nauk o zarządzaniu. Mimo to ciągle brakuje praktycznych miar zaangażowania przedsiębiorstw w procesy związane z wiedzą, a także jego rezultatów. Wielu autorów sugeruje, że przedsiębiorstwa oparte na wiedzy pomyślnie konkurują na rynkach, tymczasem jedynie nieliczne źródła ujawniają wyniki osiągane przez takie przedsiębiorstwa. Opierając się na literaturze na temat orientacji przedsiębiorstw, autorki artykułu zaproponowały model przedsiębiorstwa zorientowanego na wiedzę. Opracowały skale mierzące zarówno orientację przedsiębiorstwa na wiedzę, jak i postawy menedżerów względem wiedzy (orientację menedżerów na wiedzę). Koncepcja zakłada występowanie związków między orientacją menedżerów na wiedzę i orientacją przedsiębiorstw na wiedzę, jak również między tymi dwiema kategoriami i ekonomicznymi wynikami przedsiębiorstw. Istnienie tych związków sugerują trzy hipotezy badawcze, które przetestowano w badaniu empirycznym na próbie 852 średnich przedsiębiorstw funkcjonujących w Polsce. Kwestionariusz ankietowy skierowano do menedżerów przedsiębiorstw. Wyniki pokazały wysoki przeciętny poziom orientacji menedżerów na wiedzę, choć nie we wszystkich przedsiębiorstwach przekładał się on na wysoki poziom orientacji na wiedzę przedsiębiorstw, którymi zarządzali menedżerowie. Wszystkie trzy hipotezy sugerujące zachodzenie relacji pomiędzy orientacją menedżerów na wiedzę, orientacją przedsiębiorstw na wiedzę i ich wynikami ekonomicznymi zostały pozytywnie zweryfikowane, co dostarcza argumentów na rzecz celowości inwestowania w wiedzę.
Knowledge in an organization has become one of leading topics in the business literature. In spite of this, there still is a shortage of practical tools enabling to measure companies' engagement in knowledge-related processes. Also, very little empirical research addressing the consequences of knowledge processes has been made so far. A number of academicians suggest that knowledge-based companies successfully compete on the markets; yet there are only few empirical research data presenting business performance of such enterprises. Drawing on the literature on company's orientation, the authors of this paper built a model of knowledge-oriented company. A scale was developed to measure firm's knowledge orientation, as well as senior managers' attitudes towards knowledge (their knowledge orientation). The model assumes relations between managers' knowledge orientation and companies' knowledge orientation, as well as between these two constructs and the business performance of companies. Three hypotheses were offered and tested in Poland in a survey on sample of 852 medium enterprises. The questionnaire was addressed to managing directors. Generally, managers of enterprises proved to be strongly knowledge-oriented. However, it was not the case in all of the surveyed companies that the managers' strong knowledge orientation would stimulate strong knowledge orientation of their respective companies. The research results supported all three hypotheses on the relations between managers' knowledge orientation, company's knowledge orientation and business performance, offering arguments in favour of investing in knowledge.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00