Nauczyciel i jego szanse autonomicznego funkcjonowania w zawodzie (z perspektywy badanych nauczycieli i teorią Pierre’a Bourdieu w tle) Teacher’s opportunities for autonomous functioning at work (from teachers’ perspective under investigation and with Pierre Bourdieu’s theory in the background)
W tekście stawiam pytanie o możliwość zaistnienia nauczycielskiej autonomii w szkolnej przestrzeni. Stawiam je w kontekście czynionej przez Bogusława Śliwerskiego długoletniej diagnozy zarządzania polską oświatą oraz szkolną demokracją. Usiłując natomiast udzielić odpowiedzi na nurtujące mnie pytanie, posługuję się niewielkim wycinkiem prowadzonych przez siebie analiz (z wykorzystaniem narzędzi analitycznych wskazanych przez Grahama Gibbsa) i interpretacji przeżytych doświadczeń zawodowych nauczycielek szkół różnego szczebla, do których wprowadzam wybrane elementy teorii Pierre’a Bourdieu.
The paper includes a question related to an opportunity for teachers’ autonomy in school’s space. The question occurs in the context of Bogusław Śliwerski’s long-lasting assessment of managing Polish education and schooling democracy. An attempt to answer my question is based on a part of the analysis (performed by me with the help of the analytical tools indicated by Graham Gibbs) and interpretations of teachers’ professional experiences from various stages of education. They focused on some elements of Pierre Bourdieu’s theory.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00