Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Błędy wychowawcze popełniane przez rodziców a rozwój kompetencji emocjonalnych dzieci w wieku wczesnoszkolnym

Tytuł:
Błędy wychowawcze popełniane przez rodziców a rozwój kompetencji emocjonalnych dzieci w wieku wczesnoszkolnym
Parents’ educational mistakes and the emotional competences’ development in children of early school age
Autorzy:
Szymańska, Agnieszka
Aranowska, Elżbieta
Torebko, Karolina
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/428463.pdf
Data publikacji:
2017
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie
Tematy:
kompetencje emocjonalne
błędy wychowawcze
relacja rodzic-dziecko
Źródło:
Studia z Teorii Wychowania; 2017, 4 (21); 161-194
2083-0998
2719-4078
Język:
polski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of the study was to verify whether there is a relation between parents mistakes, such as aggression, rigor, constraining the activity of the child, indifference, parent’s self-accentuation, pandering to the child, doing things for the child, the idealization of the child, inconsistency towards the child and the development of emotional competencies of early school-aged children. Parental mistake is defined as parental behavior, which may have negative effect on child development. Emotional competence is a child’s ability to manage emotions so that they are relevant to a situation. The study involved 80 parents and 80 children aged 6 to 10 years old. Parents completed a questionnaire on the mistakes committed by them. Children also assessed the severity of the parental mistakes. Teachers evaluated the children’s level of emotional competence. The analyzes were performed using three algorithms of artificial intelligence: a) k-mean cluster analysis, b) artificial neural networks, and c) algorithm Classification & Regression Tree (C&RT), which linked the levels of child’s emotional competence with the severity of parental mistakes. Th results reveal that low severity of mistakes: aggression, rigor, constraining the activity of the child, indifference, parent’s self-accentuation, and the idealization of the child is associated with higher levels of emotional competence of children. There are some inconsistencies in the results, which relate to mistakes of pandering to the child, doing things for the child and mistake of inconsistency.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies