Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wypalenie zawodowe nauczycieli – prezentacja wybranych koncepcji i badań

Tytuł:
Wypalenie zawodowe nauczycieli – prezentacja wybranych koncepcji i badań
Job burnout of teachers – presentation of chosen conceptions and researches
Autorzy:
Błaszczak, Iwona
Rowicka, Agnieszka
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/428381.pdf
Data publikacji:
2019
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie
Tematy:
job burnout of teachers
definitions and conceptualizations of job burnout
symptoms of job burnout
phases of job burnout
sources of job burnout in teaching professions
wypalenie zawodowe nauczycieli
definicje i konceptualizacje wypalenia zawodowego
symptomy wypalenia zawodowego
fazy wypalenia zawodowego
źródła wypalenia w zawodzie nauczyciela
Źródło:
Studia z Teorii Wychowania; 2019, 2 (27); 67-91
2083-0998
2719-4078
Język:
polski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Nowadays job burnout is concerned to be a serious problem not only in the individual but also in the social dimension. Extensive research point out that it is a common and, at the same time, strongly escalating issue, which in particular concerns representatives of social services’ workers. Especially affected are teachers, doctors, nurses, police people, rescue workers, psychotherapist, so the ones who are professionally involved with commitment to others and close interaction with them. Undoubtedly such kind of job could become a source of satisfaction and fulfillment, however, at the same time, it exposes to bearing high psychological costs, especially in the situations connected with high expectations, going beyond one’s possibilities. In this article, given the burning issue, which is teachers’ job burnout in modern education, the authors presented key theoretical conceptions and empirical researches of prominent representatives who work on this topic.

Współcześnie wypalenie zawodowe uważane jest za bardzo poważny problem i to zarówno w wymiarze indywidualnym, jaki i społecznym. Obszerne badania wskazują, że jest wszechobecnym i jednocześnie mocno nasilającym się zjawiskiem, które w szczególności dotyka przedstawicieli zawodów społecznych. Dotkliwie doświadczają go nauczyciele, lekarze, pielęgniarki, policjanci, ratownicy medyczni, psychoterapeuci, czyli ci, dla których istotę profesjonalnego działania stanowi zaangażowana, bliska interakcja z drugim człowiekiem. Bez wątpienia tego rodzaju praca może stać się źródłem satysfakcji i spełnienia, jednakże równocześnie naraża na ponoszenie wysokich kosztów psychologicznych, zwłaszcza w sytuacjach związanych z dużymi wymaganiami przekraczającymi możliwości danej jednostki. W niniejszym artykule, zważywszy na palący problem jaki we współczesnej edukacji stanowi zawodowe wypalanie się nauczycieli, zaprezentowano kluczowe teoretyczne koncepcje oraz empiryczne badania czołowych naukowców zajmujących się tą problematyką.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies