Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Główne obszary rozwoju oświaty samorządowej od początku lat 90-tych poprzedniego wieku

Tytuł:
Główne obszary rozwoju oświaty samorządowej od początku lat 90-tych poprzedniego wieku
Main stages of evolution of the local government education since the early 90’s of the previous century
Autorzy:
Kurzyna-Chmiel, Danuta
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/428373.pdf
Data publikacji:
2018
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie
Tematy:
local government
education
school
education system
administration
samorząd terytorialny
oświata
system oświaty
administracja
Źródło:
Studia z Teorii Wychowania; 2018, 4 (25); 55-70
2083-0998
2719-4078
Język:
polski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This article applies to educational tasks of local government. The paper presents the growing importance of local government. Especially the long time is showing the biggest changes in educational tasks. Trends in decentralization started with the transformation of the political system. The main purpose of this article is to show areas of changes in the implementation of educational tasks by local authorities. Over the last (about)30 years big changes have made in education. They fit into the process of political transformation and are made primarily in the spirit of the principles of decentralization and subsidiarity. Local government units have taken over most public schools and educational institutions. Surely we can say, that in the current state of the law, local government education is a major segment of the education system. It should be noted, that the educational tasks of local government are also the tasks of the state. It seems, that the major challenges currently facing local government, are a phenomenon of privatization of educational tasks and provide adequate income for their implementation.

Artykuł ukazuje główne zmiany, które zaszły w okresie od lat 90-poprzedniego wieku w procesie realizacji przez samorząd terytorialny oświatowych zadań publicznych. Podkreślono, że wraz z rozwojem samorządu terytorialnego następowało wzmacnianie jego pozycji i stopnia odpowiedzialności za realizację zadań. Tendencje decentralizacyjne zapoczątkowane wraz z transformacja ustrojową nasilają się z czasem. Nakłada się na nie wynikający z zasady subsydiarności (pomocniczości) podział zadań i kompetencji pomiędzy szczeble samorządu jak też pomiędzy samorząd, a administrację rządową. Liczne zmiany organizacyjne i prawne doprowadziły do stosunkowo stabilnego podziału zadań oświatowych. Ostatnie reformy zainicjowane w 2016 roku to kolejny, gruntowny etap zmian. Struktura systemu ulega przebudowie, a koszty reformy w znacznym stopniu ponosi samorząd.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies