Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Społeczne uwarunkowania gustów i praktyk konsumpcyjnych. Zbieżność pozycji społecznych i stylów życia czy autonomizacja kultury?

Tytuł:
Społeczne uwarunkowania gustów i praktyk konsumpcyjnych. Zbieżność pozycji społecznych i stylów życia czy autonomizacja kultury?
SOCIAL PATTERNING OF CONSUMPTION TASTES AND PRACTICES: CONVERGENCE OF SOCIAL POSITIONS AND LIFESTYLES OR AUTONOMY OF CULTURE?
Autorzy:
Cebula, Michał
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/427495.pdf
Data publikacji:
2013
Wydawca:
Polska Akademia Nauk. Czytelnia Czasopism PAN
Tematy:
CONSUMPTION
TASTE
SOCIAL STRUCTURE
SOCIAL CLASS
CULTURAL CONSUMPTION
LIFESTYLE
PIERRE BOURDIEU’S THEORY
Źródło:
Studia Socjologiczne; 2013, 2(209); 97-125
0039-3371
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The article reflects on the relationship between social sphere (social standing) and cultural configurations such as tastes, practices and consumption orientations. It is raised a problem whether traditional sociological concepts (e.g. social position, class membership or status) are still relevant to a description of cultural differentiation or otherwise differences in cultural taste and consumption are losing their grounding in social stratification. As a point of departure three main arguments concerning the relationship between social structure and cultural variables were considered: i.e. a) ‘homology’ argument, b) ‘individualisation’ or ‘neotribalism’ argument, and c) ‘omnivorousness’ argument. The relevance of structuralist approach to consumption is considered from the point of view of Pierre Bourdieu’s social theory. Contrary to some current theories of mass or postmodern culture, the results of analysis sustain the view that traditional social cleavages (including social class) still play an important role in structuring consumption and lifestyles. Consumption and culture serve as a consequential site for the reproduction of social divisions, inequalities and domination.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies