Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Umiar w społeczeństwie konsumpcyjnym

Tytuł:
Umiar w społeczeństwie konsumpcyjnym
Autorzy:
Cikała-Kaszowska, Katarzyna
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/426743.pdf
Data publikacji:
2017
Wydawca:
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
Tematy:
moderation
consumption
excess
society
umiar
konsumpcja
nadmiar
społeczeństwo
Źródło:
Logos i Ethos; 2017, 45
0867-8308
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 PL
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
In the structure of consumer society there is lack of space for moderation and the Golden mean. It is galloping consumption that drives society and the economy. Rapid technological development, globalization and GDP growth give rise to joy. However, in such sketched mechanisms, another problem is emerging – excess, excess. Consumers must continue to participate in the race, as they will not be subordinated to dominant trends, will push them to the margins of society.The aim of the paper is to try to outline the problems associated with the desire for moderation in consumer society. On the example of Zygmunt Bauman, Alan Aldridge, Tomasz Szlendak, the sufferings of a consumer trying to live in society, but at the same time secretly striving for moderation, will be presented. Adel Cortina’s theory of imperatives is also presented in the speech as a possible recipe for excessive consumption and the associated environmental degradation.

W strukturach społeczeństwa konsumpcyjnego brak miejsca na umiar i złoty środek. To właśnie galopująca konsumpcja napędza społeczeństwo i gospodarkę. Szybki rozwój technologiczny, globalizacja i wzrost PKB dają powody do radości. Jednak w tak zarysowanych mechanizmach zaczyna pojawiać się innym problem – przesytu, nadmiaru, naddostatku. Konsumenci muszą cały czas uczestniczyć w nieustannym wyścigu, gdyż niepodporządkowanie się dominującym trendom zepchnie ich na margines społeczeństwa (staną się nieprzydatni).Celem referatu jest próba zarysowania problemów wiążących się z dążeniem do umiaru w społeczeństwie konsumpcyjnym. Na przykładzie prac Zygmunta Baumana, Alana Aldridge’a, Tomasza Szlendaka przedstawione zostaną bolączki konsumenta próbującego żyć w społeczeństwie, ale jednocześnie skrycie dążącego do umiaru. W wystąpieniu przedstawiona zostanie również teoria imperatywów Adeli Cortiny jako możliwa recepta na nadmierną konsumpcję i związaną z nią degradację środowiska.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies