Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Autoprezentacja zawodowa internautów w portalu społecznościowym LinkedIn.com

Tytuł:
Autoprezentacja zawodowa internautów w portalu społecznościowym LinkedIn.com
Autorzy:
Parzoń, Aneta
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/426369.pdf
Data publikacji:
2019
Wydawca:
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Tematy:
autoprezentacja wirtualna
autopromocja zawodowa
profesjonalne media społecznościowe
komunikacja społeczna
zachowania autoprezentacyjne
LinkedIn.com
analiza transakcyjna E. Berne’a
taksonomia zachowań autoprezentacyjnych E.E. Jones i T.S. Pittman
Źródło:
e-mentor. Czasopismo naukowe Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie; 2019, 4 (81); 71-78
1731-6758
1731-7428
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Dynamiczny rozwój nowych technologii wpłynął na popularyzację mediów społecznościowych, które są przestrzenią komunikacji międzyludzkiej – umożliwiają nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów, ale też oferują szeroki wachlarz możliwości w kontekście budowania wizerunku. Na popularności zyskują również profesjonalne media społecznościowe, wykorzystywane przede wszystkim do autoprezentacji zawodowej. Istotne jest więc pobudzenie do refleksji nad tym zagadnieniem, by użytkownicy konstruowali swoje wirtualne wizerunki nie tylko bardziej świadomie, ale i bardziej umiejętnie – by efektywnie wspomagać projektowanie kariery zawodowej. W niniejszym opracowaniu autorka zaprezentowała wyniki badań własnych, których celem było poznanie sposobów prezentowania się aktywnych użytkowników portalu LinkedIn.com. W toku badań identyfikowane były, po pierwsze, zachowania autoprezentacyjne w oparciu o taksonomię E.E. Jonesa i T.S. Pittman oraz - po drugie - dominujące kompetencje (afektywne, poznawcze, afektywno-poznawcze). Podstawą teoretyczną narzędzia, służącego do rozpoznawania dominujących kompetencji w autoprezentacjach użytkowników była koncepcja analizy transakcyjnej E. Berne’a. Uzyskane wyniki badań pozwalają stwierdzić, iż internauci do prezentowania siebie w portalu LinkedIn.com wykorzystują autoprezentację pozytywną, a przede wszystkim strategię autopromocji zawodowej. Autorka zidentyfikowała również takie zachowania autoprezentacyjne jak deklaracje kompetencji, ingracjacja (w tym tworzenie podobieństw między użytkownikiem a odbiorcą oraz wyrażanie sympatii), „świecenie przykładem” oraz rekwizyty kompetencji. Zarówno w autoopisach, jak i w pozostałych częściach analizowanych profili, dominują kompetencje poznawcze.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies