Kształcenie użytkowników internetu w zakresie samodzielnego pozyskiwania, oceny i efektywnego wykorzystania informacji, stało się jednym z filarów zestawu umiejętności informacyjnych (ang. information literacy) propagowanych i wdrażanych w szkołach oraz na uczelniach. Dlatego wiedza uczniów, studentów i nauczycieli (w tym akademickich), m.in. w zakresie możliwości oceny wiarygodności witryn internetowych jest niezbędna. Celem artykułu jest ustalenie ważności kryteriów oceny wiarygodności witryn internetowych. W pracy podjęto próbę udzielenia odpowiedzi na pytania: - Jak stworzyć ogólną listę kryteriów oceny wiarygodności witryn? - Które z kryteriów można uznać za najważniejsze? Do ustalenia ważności kryteriów zastosowano metodę sondażową i technikę badań ankietowych, które przeprowadzono wśród studentów opolskich uczelni. Wynikiem tych pilotażowych badań jest ustalenie rankingu ważności dla zestawu wybranych 15 kryteriów oceny wiarygodności witryn. Według respondentów najważniejszym kryterium oceny wiarygodności witryn są referencje do innych treści. Z kolei braki w zabezpieczeniu informacji przed szkodą nie mają - w opinii badanych - zbyt dużego wpływu na wiarygodność witryn. Zdecydowanie najmniej ważnym kryterium okazuje się nieczytelny język.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00