Possibility of changing the contractor of a public contract in the event of bankruptcy of the original contractor — Gloss to the judgment of the CJEU of 3 February 2022, case C-461/20
Possibility of changing the contractor of a public contract in the event of bankruptcy of the original contractor — Gloss to the judgment of the CJEU of 3 February 2022, case C-461/20 Możliwość zmiany wykonawcy zamówienia publicznego w przypadku upadłości pierwotnego wykonawcy — glosa do wyroku TSUE z 3.02.2022 r., C-461/20
The aim of the article is to discuss the grounds for the exclusion of a public procurement contractor in the event of bankruptcy of the original contractor. The article presents the CJEU position on the acceptability of a change of contractor of a public contract in the event of bankruptcy of the original contractor. The issued ruling affects the application of the provisions of the Act of 11 September 2019 — Public Procurement Law as the national rules on amendments to the Public Procurement Law reflect the Art. 72 of the Directive 2014/24/EU. The CJEU examined whether in the light of Art. 72 para. 1(d)(ii) of the Directive 2014/24, a change of contractor is possible in the event of insolvency of the original contractor leading to its compulsory liquidation. Analysis of the position of the CJEU and the provisions of the Act of 28 February 2003 Bankruptcy Law1 makes it possible to confirm that the permissibility of changing the public contract also includes insolvency as an extraordinary way of terminating economic activity.
Celem artykułu jest omówienie podstaw wykluczenia wykonawcy zamówienia publicznego w przypadku upadłości pierwotnego wykonawcy. W artykule przedstawiono stanowisko TSUE w sprawie dopuszczalności zmiany wykonawcy zamówienia publicznego w przypadku upadłości pierwotnego wykonawcy. Wydane orzeczenie wpływa na stosowanie przepisów ustawy z 11.09.2019 r. — Prawo zamówień publicznych, gdyż krajowe przepisy dotyczące zmian w prawie zamówień publicznych odzwierciedlają art. 72 dyrektywy 2014/24/UE. TSUE zbadał, czy w świetle art. 72 ust. 1 lit. d) ppkt (ii) dyrektywy 2014/24 zmiana wykonawcy jest możliwa w przypadku niewypłacalności pierwotnego wykonawcy prowadzącej do jego przymusowej likwidacji. Analiza stanowiska TSUE oraz przepisów ustawy z 28.02.2003 r. — Prawo upadłościowe pozwala potwierdzić, że dopuszczalność zmiany zamówienia publicznego obejmuje również niewypłacalność jako nadzwyczajny sposób zakończenia działalności gospodarczej.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00